B4Plastics wint de Limburgse Innovatie Award 2022

Verdienen doen ze het alle drie, maar het is uiteindelijk het bedrijf B4Plastics uit Dilsen-Stokkem dat zich de laureaat mag noemen van de Limburgse Innovatie Award van Voka – KvK Limburg. Als enige ter wereld maakt de Limburgse onderneming biopolymere materialen op maat van de klant en applicatie. “Door bruikbare bouwstenen uit de natuur te halen en op industriële schaal te produceren toont B4Plastics dat innovatief en duurzaam ondernemen hand in hand gaan. Met hun unicorngehalte én potentieel om een echt onderzoekscentrum uit te bouwen op het vlak van bioplastics in Limburg verdienen zij met recht en rede deze onderscheiding”, zeggen Johann Leten & Cathérine Dreesen, gedelegeerd bestuurder en directeur innovatie van Voka – KvK Limburg. “B4Plastics is een mooi voorbeeld van een bedrijf dat inzet op die bio-economie, één van onze beleidsprioriteiten in Vlaanderen” stelt Vlaams minister van Economie Jo Brouns. “Met B4Plastics als winnaar, Luminex en Netalux als twee topgenomineerden, toont Limburg zich van zijn meest innovatieve kant. Daar kunnen wij alleen maar fier op zijn”, stelt Gouverneur Jos Lantmeeters die de prijs kwam uitreiken in Dilsen-Stokkem.

Een ondernemersdroom die vijf jaar geleden werkelijkheid werd voor Stefaan De Wildeman. De West-Vlaming startte in 2018 met B4Plastics. En al van bij de start maakte hij de bewuste keuze om zich als eerste onderneming ter wereld toe te leggen op het maken van biopolymere materialen op maat van de klant en de applicatie. Polymeren zijn grote moleculen waaruit plastics zijn opgebouwd. De klassieke plasticindustrie maakt polymeren uit aardolie, terwijl bioplasticbedrijven zoals B4Plastics in de natuur zoeken naar bruikbare bouwstenen voor polymeren die ze op industriële schaal kunnen produceren. Ze gebruiken daarvoor onder meer biologisch afval uit de landbouw of restfracties uit de voedingsindustrie.

Dat legde de onderneming geen windeieren. Zo ging het bedrijf wereldwijd over de tongen en won B4Plastics het afgelopen jaar verschillende internationale prijzen waaronder de prestigieuze Food Planet Prize voor de ontwikkeling van afbreekbare visnetten. “Stefaan De Wildeman heeft met dit nieuwe concept in de kunststofindustrie intussen al tientallen wereldmerken naar Limburg geleid”, zegt Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Limburg.

Cathérine Dreesen, directeur innovatie van Voka – KvK Limburg, vult aan. “Sinds de opstart is hun omzet al twintig keer gegroeid, de interesse én het potentieel is enorm voor deze innovatieve onderneming. Hun ambitie om de eerste unicorn in biomaterialen ter wereld te worden is terecht. Voor Limburg kan B4Plastics een echt onderzoekscentrum worden op het vlak van bioplastics. Het is dit potentieel, ontstaan uit een innovatieve en duurzame gedachte en bedrijfsvoering, dat wij vandaag belonen met onze Limburgse Innovatie Award van 2022 die we samen met VLAIO uitreiken.”

“Innovatieve bedrijven zoals B4Plastics zijn een inspiratie en motivatie voor anderen in onze provincie om oplossingen te bedenken voor problemen die wij vandaag tegenkomen of die nog moeten komen. Deze bedrijven verdienen daarom al onze lof en steun”, stelt Gouverneur Jos Lantmeeters. “Ik wil daarom niet alleen B4Plastics feliciteren, maar ook de twee andere topgenomineerden Netalux en Luminex. Zij laten de innovatie kracht zien van onze Limburgse economie. Wij hebben al verschillende succesvolle innovatieve campussen in onze provincie, en er zijn er nog vier op komst. Ook vanuit de Provincie Limburg trekken we voluit de kaart van innovatie, met het project rond de Einstein Telescoop als concrete ambitie. Ik roep daarom de Limburgse bedrijfs-en wetenschapswereld verder op om samen werk te maken van deze broodnodige innovatie. Prijzen zoals de Innovatie Award van Voka – KvK Limburg zijn hierin een belangrijke stimulans.”

Stefaan De Wildeman, CEO B4Plastics

“We zijn bijzonder fier en dankbaar om de Innovatie Award van Voka – KvK Limburg in ontvangst te mogen nemen”, zegt Stefaan De Wildeman, CEO van B4Plastics. “Deze prijs is niet enkel een erkenning voor ons werk, maar benadrukt ook het toenemende belang van bio-economie binnen onze maatschappij. Dankzij de financiële steun van VLAIO zijn we erin geslaagd onze innovaties te versterken en versnellen. Zo hebben we bijvoorbeeld binnen het CrossRoads-project – een subsidieproject van Interreg Vlaanderen-Nederland - verschillende lappen uit mycelium textiel op labschaal gemaakt samen met onze partners. Het is de bedoeling om naar industriële schaal te evolueren en het mycelium textiel te gebruiken voor de productie van handtassen, schoenen, zetels,… Daarmee zullen onze toekomstige leerproducten niet alleen veel duurzamer zijn, maar ook lokaal worden gegroeid en vermarkt. Via tientallen andere onderzoeksprojecten hebben we intussen meerdere biomaterialen kunnen ontwikkelen die een totaal nieuwe balans innemen tussen functie, ecologie en kost. Elke Vlaming komt ze nog dit decennium tegen in zijn of haar dagelijks leven.”

Vlaanderen zet verder in op bio-economie

Via het ‘Vlaamse beleidsplan bio-economie’ investeert de Vlaamse Regering in duurzame, biogebaseerde innovaties in Vlaanderen. De transitie naar een bio-economie, waarbij we op basis van biologisch afval en biomassa bruikbare producten maken, vormt dan ook een belangrijke schakel om de Vlaamse economie veerkrachtig te maken voor de toekomst.

Ook B4Plastics kreeg de afgelopen vijf jaar in totaal zo’n 2,3 miljoen euro Vlaamse steun via VLAIO onder de bevoegdheid van minister Brouns. Het ging telkens om innovaties in de bio-economie. Zo gebruikte B4Plastics de steun onder meer voor de ontwikkeling van unieke biopolymeren uit hernieuwbare bronnen en bouwde zo gepatenteerde kennis op rond nieuwe niche-materialen op basis van biogebaseerde grondstoffen.

Vlaams minister van Economie en Innovatie Jo Brouns stelt: “De toekomst zal duurzaam zijn of niet zijn. Het is van groot belang dat we minder afhankelijk worden van fossiele brandstoffen. De duurzame transitie naar een circulaire- en biogebaseerde economie, waar we biomassa gaan omzetten in nieuwe producten, is een belangrijke stap in de goede richting. Zo worden we minder afhankelijk van fossiele brandstoffen en kunnen we meer inzetten op strategische autonomie. Met Vlaanderen staan we sterk in die bio-economie en zijn we internationaal gekend. B4Plastics is dus een zeer mooi voorbeeld van die Vlaamse beleidsprioriteit rond de bio-economie, en hebben dan ook terecht deze Limburgse Innovatie Award van Voka – KvK Limburg gewonnen.”