Voka Limburg overrompeld met vragen om boosterprik nu te zetten: “Limburgse bedrijven willen niet langer wachten op de overheid!”

"Er zijn geen praktische bezwaren, enkel de politieke wil ontbreekt. Maar het is nog niet te laat. Geef ons een mandaat en wij doen de rest"

Voka – Kamer van Koophandel Limburg wilt dat ​ bedrijven de leiding krijgen voor het toedienen van de boosterprikken. Nu duidelijk wordt dat een derde inspuiting noodzakelijk is om het virus écht klein te krijgen, moet er versneld worden. “De Vlaamse regering is na een succesvolle eerste vaccinatiecampagne in slaap gedommeld, waardoor we kostbare tijd dreigen te verliezen. Onze bedrijven staan klaar om hun verantwoordelijkheid te nemen en op de werkvloer te vaccineren. Geef hen samen met de bedrijfsartsen dan ook een mandaat om dit te kunnen doen’, zegt Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Limburg.

Het overlegcomité besliste dat de hele bevolking zo snel mogelijk een extra vaccinatiedosis moet ontvangen. De manier waarop dit zal gebeuren, is vandaag echter nog steeds onduidelijk. “En dat is onbegrijpelijk,” zegt Johann Leten. “Ruim zes maanden geleden vroegen we reeds om bedrijven te betrekken in de verdere vaccinatiestrategie, net zoals dat bijvoorbeeld gebeurt bij de jaarlijkse griepspuiten. Dat die uitgestoken hand genegeerd werd, is dan ook haast schuldig verzuim. Een log overheidsapparaat kan niet op tegen de flexibiliteit en snelheid van bedrijven.”

"Dat die uitgestoken hand genegeerd werd, is dan ook haast schuldig verzuim. Een log overheidsapparaat kan niet op tegen de flexibiliteit en snelheid van bedrijven.”

Voorsprong verliezen

Dat er bij de eerste vaccinatiecampagne niet plots van strategie veranderd werd, kan Voka – KvK Limburg nog begrijpen. Die aanpak heeft ook geloond, waardoor Vlaanderen wereldtop werd qua vaccinatiegraad. “Maar die voorsprong dreigen we nu te verliezen doordat de Vlaamse Regering halsstarrig vasthoudt aan haar beproefde recept", waarschuwt Leten. "Terwijl de situatie vandaag compleet anders is. Er zijn meer dan voldoende vaccins beschikbaar, stel ze dan ook ter beschikking aan onze bedrijven. Zij zorgen dan wel voor efficiënte bescherming van hun medewerkers."

"Er zijn meer dan voldoende vaccins beschikbaar, stel ze dan ook ter beschikking aan onze bedrijven. Zij zorgen dan wel voor efficiënte bescherming van hun medewerkers."

Politieke wil ontbreekt

Dat de wil er is bij bedrijven, blijkt uit de stroom aan vragen die binnenliep bij Voka – KvK Limburg. “Talloze Limburgse ondernemers contacteren ons om een eigen vaccinatiecampagne op te starten, los van de achterblijvende wetgeving. Ze zijn het beu afhankelijk te zijn van de overheid. Na een economisch bijzonder moeilijk jaar, timmeren ze terug aan hun weg naar boven. De beslissing rond telewerk was al een klap in het gezicht, maar zal plichtsbewust opgevolgd worden. Geef hen dan ook wat vertrouwen terug en maak het mogelijk om intern te vaccineren. Er zijn geen praktische bezwaren, enkel de politieke wil ontbreekt. Maar het is nog niet te laat. Geef ons een mandaat en wij doen de rest,” besluit Leten.