Skip to Content
“Belangrijke stap voorwaarts voor mobiliteit in de regio”

“Belangrijke stap voorwaarts voor mobiliteit in de regio”

Spartacus Lijn 1: Voka – KvK Limburg steunt keuze voor trambus Hasselt - Maastricht

De Vlaamse regering gaat akkoord met de keuze voor een elektrische trambus voor Spartacus Lijn 1 Hasselt – Maastricht. Voka – KvK Limburg is tevreden dat er na 18 jaar eindelijk concreet zicht is op de realisatie van het project. “We zijn opgetogen dat de kogel eindelijk door de kerk is in dit dossier”, zegt Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Limburg. “Na het vele studiewerk wordt het eindelijk tijd voor de praktische uitvoering van het tracé. Op deze manier nemen we een belangrijke stap voorwaarts op het vlak van mobiliteit in heel de regio.”

Het dossier van de sneltramlijn Hasselt-Maastricht begon 18 jaar geleden in 2004, met een plan om Limburg met drie tramlijnen te ontsluiten. Hasselt-Maastricht moest in dat zogenaamde Spartacusplan de prioritaire verbinding worden. Na uitvoerig en jarenlang studiewerk tussen de opties van een sneltram en een trambus heeft de Vlaamse regering vandaag de knoop doorgehakt, en gaat het vol voor de realisatie van een elektrische trambus om Hasselt met de universitaire campus in Diepenbeek, de gemeenten Bilzen en Lanaken, en het station van Maastricht te verbinden.

“We zijn tevreden dat na 18 jaar eindelijk de kogel door de kerk is”, zegt Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Limburg. “Een goede mobiliteit is cruciaal voor de bereikbaarheid van onze provincie binnen de regio. Na het vele studiewerk is het nu tijd om werk te maken van de concrete realisatie van het tracé. Enkel zo kunnen we deze belangrijke stap op het gebied van onze Limburgse mobiliteit echt verzilveren.”

Op relatief korte termijn moet er een nieuwe verbinding komen met elektrische trambussen. Die moeten maximaal een vrije bedding krijgen en zullen gebruikmaken van het oorspronkelijke tramtracé. Op langere termijn is het de bedoeling om over te schakelen op een zogenaamd ART-systeem, of Autonomous Rapid Transit. Net zoals de trambus rijdt een ART-systeem zonder sporen, maar het kan daarbovenop ook autonoom functioneren, zonder personeel.

Voka – KvK Limburg zal er nauwgezet op toezien dat de volgende stappen in dit traject correct verlopen, in het belang van een fijnmazig en performant openbaar vervoersnetwerk in onze provincie.

 

Einde persbericht

 

 

Over Voka - Kamer van Koophandel Limburg

Voka – Kamer van Koophandel Limburg wil het meest nabije en invloedrijke professionele netwerk zijn voor Limburgse ondernemers en leden-ondernemingen. Gesteund door de hele Voka-organisatie wil ze als een neutrale, private en representatieve speler het vrij ondernemerschap stimuleren en ondersteunen. Met meer dan 3.100 leden is het goed voor meer dan 75% van de private tewerkstelling en toegevoegde waarde in Limburg.

Voka - Kamer van Koophandel Limburg
Gouverneur Roppesingel 51
3500 Hasselt