Corporate governance aan opmars bezig in startende ondernemingen

De afgelopen twee jaar kregen 25 Limburgse bedrijven individuele begeleiding van Voka – Kamer van Koophandel Limburg om hun eigen raad van advies op te zetten. “Een raad van advies is een van de meest waardevolle methodes om (familie)bedrijven met raad en daad bij te staan. Ook jonge, startende bedrijven zoals ZUUVR uit Leopoldsburg zijn nu vragende partij”, aldus Axelle Henrard, directeur eigenaars-ondernemers bij Voka – Kamer van Koophandel Limburg.

Uit de meest recente conjunctuurbarometer van Voka – KvK Limburg bleek dat het aantal starters in Limburg blijft toenemen. Sinds begin dit jaar hebben 5924 ondernemers de stap gezet en jaarlijks vinden 335 starters hun weg naar het Bryo-begeleidingstraject bij Voka – KvK Limburg.

“We zijn blij dat onze starters ondanks corona op weg zijn naar een absoluut record, maar ze voelen dat er steeds grotere uitdagingen op hen afkomen. Alsmaar vaker krijgen we de vraag of een raad van advies kan helpen op vlak van corporate governance. En of dat kan: een adviesraad is geen vast gegeven dat je alleen in grote ondernemingen terugvindt. Het orgaan verandert naargelang de noden van een bedrijf. Starters kunnen dus gewoon beginnen met een raad van advies om hen te challengen en raad te geven over topics waarvan zij weinig kaas hebben gegeten”, weet Axelle Henrard, directeur eigenaars-ondernemers bij Voka – KvK Limburg.

Ook Limburg Startup hoort de roep naar extern advies. Marc Beenders van de starterscommunity: “We merken een professionalisering van het Limburgs start-uplandschap, hetgeen zich rechtstreeks vertaalt in een stijgende vraag naar de installatie van een Raad van Advies en in het aantrekken van externe bestuurders. Het netwerk van ondernemers en sterke managementprofielen dat binnen Voka - KvK Limburg actief is, vormt een interessante vijver waaruit start-ups ervaring kunnen putten.”

De afgelopen twee jaar zette Voka – KvK Limburg voor 25 ondernemingen een Raad van Advies op. “Via ons online matchingplatform brachten we nog eens 600 bedrijven en 160 adviseurs samen om het opstartproces te vergemakkelijken. We zijn nu vastbesloten om raden van advies nog zinvoller te implementeren, samen met ons netwerk van honderden adviseurs in alle domeinen”, stelt Axelle Henrard.

ZUUVR ziet aantal ecologische zwembaden toenemen

Een van de bedrijven waarvoor Voka – KvK Limburg een raad van advies hielp opzetten, is ZUUVR. Het jonge bedrijf uit Leopoldsburg helpt mensen om water efficiënt te (her)gebruiken. Vooral ecologische zwembaden zijn de jongste tijd erg in trek. Met een ZUUVR-installatie daalt het verbruik van een publiek zwembad gemiddeld met 70%. Het water dat wel nog nodig is, wordt hergebruikt voor planten of toiletten.

CEO Hans Ollevier: “Er komen heel wat dingen op je af als startende ondernemer. In mijn geval: productontwikkeling, marketing, onderhoud van opgeleverde projecten, … Al die uitdagingen kon ik onmogelijk alleen aan. Daarom liet ik onlangs een raad van advies opzetten, onder begeleiding van Voka - KvK Limburg. Naast Bart De Witte (CEO De Witte Communicatie) en Ilse Claes (HR-directeur Democo) kunnen we ook rekenen op ere-gouverneur Herman Reynders.

Die laatste adviseert Hans onder andere over het waterverbruik in de publieke sector, jaarlijks 3 miljoen m3. “We voelen dat ZUUVR daar een grote rol kan spelen, maar je moet weten hoe. Natuurlijk heeft een raad van advies een kostprijs, maar het is een weloverwogen beslissing. We zijn ervan overtuigd dat deze investering loont doordat je meteen de lijnen op lange termijn kunt uitzetten”, besluit Ollevier.

Ontdek hier hoe je zelf een Raad van Advies kan opstarten.