“Eerste stap richting rationele beroepsprocedures”

Voka – Kamer van Koophandel Limburg reageert tevreden op het ontwerpdecreet dat het betwisten van een vergunning rationeler wil maken in de toekomst. De werkgeversorganisatie pleitte als eerste om de zeer ruime beroepsmogelijkheden kritisch te bekijken en burgers te responsabiliseren door hen onder meer te motiveren om hun opmerkingen in een zo vroeg mogelijk stadium te geven. “We hebben investeringen nodig om uit deze crisis te geraken, maar al te veel dossiers verzanden in eindeloze procedures omdat ‘beroepsklagers’ protest aantekenen. We zijn niet tegen inspraak, maar dit moet objectief gebeuren en mag nooit ten koste gaan van maatschappelijke vooruitgang”, aldus Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Limburg.

Wanneer iemand vandaag niet kan aantonen dat hij of zij schade ondervindt van een bepaalde ingreep, zal die klacht niet automatisch geweigerd worden. Met de voorziene decreetsaanpassing wordt het kunnen aantonen van het eigenbelang wél cruciaal om een omgevingsvergunning te laten vernietigen. Daarnaast wil men onder andere de mogelijkheid beperken om op ieder moment van de bestuurlijke procedure met nieuwe argumenten te komen aandraven.

Dit is een eerste stap richting de rationalisering van beroepsmogelijkheden. Johann Leten: “Hoog tijd, want de slinger was doorgeslagen. Verschillende organisaties hadden er een sport van gemaakt om tegen ieder ruimtelijk dossier in te gaan. Mede hierdoor staat vandaag de creatie van zo een 6.500 Limburgse jobs op de helling.”

Voka – KvK Limburg is minister Demir erkentelijk voor dit initiatief. “Een moedige, maar broodnodige stap. Het aantal investeringsdossiers dat in het slop zit door ellelange beroepsprocedures is legio. Maar het zijn net deze investeringen die een duurzame transformatie op gang kunnen brengen. Door vast te houden aan een status quo kunnen we als samenleving geen stappen vooruit zetten. Noch economisch, noch ecologisch”, besluit Johann Leten.