Ellimetal, Cand’Art en Blue Foot Membranes winnen Limburgse Exportprijs 2024

Ellimetal (grote ondernemingen), ​ Cand’Art (kmo’s) en Blue Foot Membranes (Young Potentials) mogen zich de trotste laureaten van 2024 noemen. Met de Limburgse Exportprijs wil Voka – KvK Limburg ondernemingen in Limburg belonen voor hun exportprestaties en het belang van buitenlandse handel benadrukken. “De exportsector is van groot belang voor Limburgse bedrijven en vormt een drijvende kracht achter de economische groei en welvaart van de regio. Door toegang te bieden tot internationale markten, worden niet alleen nieuwe zakelijke kansen gecreëerd, maar ook de werkgelegenheid gestimuleerd”, zeggen Johann Leten en Cathérine Dreesen, gedelegeerd bestuurder en directeur internationalisering van Voka – KvK Limburg. “Onze drie laureaten tonen elk op hun eigen manier de kracht van onze Limburgse export en de toegevoegde waarde die dit biedt aan onze regio.”

Het is al voor de elfde keer dat Voka – KvK Limburg de Limburgse Exportprijs uitreikt. Met deze onderscheiding willen we het belang van export en buitenlandse handel benadrukken en ondernemingen in Limburg belonen voor hun uitvoerprestaties.

“Op basis van onze afgeleverde certificaten van oorsprong zien we dat de Limburgse verre export in het eerste halfjaar van 2024 een lichte stijging van 4% noteert ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. “De dalende impact van de energie-en grondstoffenprijzen zorgt voor wat herwonnen vertrouwen bij onze Limburgse exporteurs, maar van een hoerastemming kunnen we helaas nog niet spreken. Transportkosten, geopolitieke spanningen en wettelijke verplichtingen blijven een rem op de internationale groei zetten”, vertelt Cathérine Dreesen, directeur internationalisering van Voka – KvK Limburg.

“Desalniettemin blijft export naar landen buiten de EU zeer belangrijk voor de winstgevendheid, zeker voor nichesectoren”, verduidelijkt Dreesen. “Daarom sporen wij ondernemingen aan om volop in te zetten op export. Het creëert namelijk nieuwe marktkansen, stimuleert werkgelegenheid, zorgt voor risicospreiding en leidt tot innovatieve inzichten die uitmonden in nieuwe producten en diensten. Onze overheden roepen we op om de concurrentiekracht te verhogen door hangende handelsakkoorden verder af te handelen. Ook moet de interne markt in Europa worden versterkt en moeten we streven naar eerlijke concurrentie via een assertief handelsbeleid. Het is wel een goede zaak dat de nieuwe Vlaamse regering een minister van Industrie in het leven heeft geroepen, een bevoegdheid die minister-president Mathias Diependaele naar zichzelf heeft toegetrokken”, aldus Dreesen.

Sterke silo’s van staal

Ellimetal – met vestigingen in Genk en Oudsbergen – is de afgelopen zestig jaar uitgegroeid van louter bouwer van voedingssilo’s voor vee tot een grote producent van silo’s, opslagtanks en complexe apparaten in staal en aluminium. Door een uitgekiemde exportstrategie wist Ellimetal het afgelopen jaar haar omzet in export met 60% te verhogen. Het bedrijf voert projecten uit in verschillende sectoren, binnen en buiten Europa, en doet op die manier aan een succesvolle risicospreiding. Als een gekende speler op de wereldmarkt die in staat is om complexe multidisciplinaire projecten tot een goed einde te brengen is dit op en top maakbedrijf zo een verdiende laureaat in de categorie ‘Grote ondernemingen’.

Zoete smaak van snoepgoed

In de categorie van ‘Kleine-en middelgrote ondernemingen’ gaat de Limburgse Exportprijs dit jaar naar het bedrijf Cand’Art uit Bilzen. Het bedrijf produceert en verpakt hard snoepgoed, meer specifiek lolly’s. Cand’Art ontwikkelt private label producten voor fabrikanten, retailers en importeurs. Daarnaast verdeelt de onderneming ook haar eigen merk. Vooral in Italië, China en Zuid-Korea lusten ze de lolly’s uit Bilzen maar wat graag. De afgelopen jaren heeft het bedrijf een mooie omzetstijging gecreëerd en denkt het strategisch na om dit verder te kunnen uitbreiden. Ook zet Cand’Art bewust in op nieuwe trends zoals de productie van suikervrij snoep. Met de ambitie om de omzet te verdubbelen tussen drie en vijf jaar heeft de snoepfabrikant uit Bilzen alle troeven in handen voor een zoete en succesvolle exporttoekomst.

Water, water, de rest komt later

Water circulair maken, omdat het kan én moet. Dat is de missie van Blue Foot Membranes. De snelgroeiende scale-up uit Lommel richt zich op industrieel en municipaal watergebruik door middel van haar unieke membraantechnologie voor waterzuiveringsinstallaties. Dankzij de Lommelse membraanfilter kunnen bedrijven optimaal hun gebruikte proceswater zuiveren of verder upgraden voor hergebruik. De meeste projecten zijn in België, maar Blue Foot Membranes kon ook al uitpakken met internationale klanten, waaronder de Carlsberg-brouwerij in het Deense Fredericia. De jury van de Limburgse Exportprijs looft deze onderneming omdat het een duurzame en innovatieve oplossing biedt met veel internationaal potentieel. Nu al actief in Europa en Maleisië, Indonesië en Australië en naar 2024 zorgt een verdere uitbreiding van het verkoopteam ervoor dat alle elementen op tafel liggen om een mooi en duurzaam exportverhaal te schrijven vanuit Limburg. Kortom Blue Foot Membranes is een verdiende winnaar in de categorie ‘Young Potentials’

“Met Ellimetal, Cand’Art en Blue Foot Membranes hebben we drie inspirerende winnaars van onze Limburgse Exportprijs. Alle drie beschikken ze over een goed onderbouwd exportbeleid en groeistrategie, afgestemd op de huidige en toekomstige behoeften van de wereldmarkt. In het licht van diverse mondiale trends tonen deze ondernemingen aan dat export, wanneer het gepaard gaat met duurzaam ondernemerschap en een voortdurende kritische zelfevaluatie, kan leiden tot grote successen," concludeert Cathérine Dreesen.

Persberichten in je mailbox