Europese STEM-jongeren programmeren geavanceerde robots in Limburg

Voka – KvK Limburg organiseert in eigen huis eerste editie FIRST Tech Challenge

Twintig teams van jongeren uit België, Nederland, Duitsland en Noorwegen bouwen en programmeren geavanceerde robots die autonoom en manueel opdrachten uitvoeren op een wedstrijdveld. Dat is in een notendop het opzet van de allereerste Belgische editie van de FIRST Tech Challenge, een organisatie van Voka – KvK Limburg in samenwerking met FIRST Tech Challenge Benelux. Dit initiatief is het vervolgtraject, zeg maar het grote broertje van de gekende FIRST LEGO League. De FIRST Tech Challenge is voor jongeren tussen 15 en 18 jaar die hun opgedane kennis tijdens de FIRST LEGO League gebruiken én vergroten. “Op deze manier creëren we een vervolgverhaal voor jongeren die gebeten zijn door de STEM-microbe”, zegt Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Limburg. “Met de FIRST Tech Challenge nemen we onze verantwoordelijkheid om samenwerkingen tussen het onderwijs en de bedrijfswereld te stimuleren.”

Het ‘Huis van de Limburgse Ondernemer’ in Hasselt verwelkomt jongeren uit België, Nederland, Duitsland en Noorwegen voor de allereerste editie van de FIRST Tech Challenge. Jongeren tussen 15 en 18 jaar die te oud zijn geworden voor de gekende FIRST LEGO League – maar waar het STEM-vuur nog hevig brandt – kunnen doorstromen naar de FIRST Tech Challenge waar ze hun verworven kennis gebruiken en vergroten door de vele technische uitdagingen.

Zo werken de jongeren tijdens de FIRST Tech Challenge niet met LEGO, maar gebruiken ze andere materialen om zelf geavanceerde robots te bouwen en te programmeren die dan autonoom en manueel verschillende opdrachten uitvoeren op een wedstrijdveld. Twee teams nemen het telkens tegen elkaar op. De teams kunnen tijdens hun voorbereiding en wedstrijden ook rekenen op expertise van studenten en lectoren van Hogeschool PXL.

“Het Vlaams gemiddelde van het aantal STEM-leerlingen in het secundair onderwijs stijgt sneller dan dat in Limburg. En dus moeten we een tandje bijsteken, want een sterke groei van technische en STEM-profielen is nodig om succesvol om te gaan met toekomstige transformaties op vlak van klimaat, energie en digitalisering”, stelt Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Limburg. “Met de FIRST Tech Challenge nemen we onze verantwoordelijkheid om samenwerkingen tussen het onderwijs en de bedrijfswereld te stimuleren.”

Steun toekomstige werknemers

De FIRST Tech Challenge zorgt meteen ook voor een directe link tussen het onderwijs en de bedrijfswereld. De deelnemende teams moeten op zoek naar een partnerbedrijf om hen te ondersteunen in de kosten voor de materialen en deelname. Johann Leten: “Vanuit de FIRST LEGO League weten we dat de Limburgse bedrijven maar wat graag hun schouders zetten onder projecten als deze. Vandaar alvast een warme oproep aan onze ondernemers om zich kandidaat te stellen om hun toekomstige medewerkers te begeleiden doorheen het traject.”

Dat er geloof heerst over deze educatieve programma’s bewijst het feit dat Voka - KvK Limburg sinds kort de officiële verdeler is geworden van de FIRST LEGO League programma’s in België. Zo zal onze Kamer van Koophandel dit schooljaar voor het eerst de nationale finale organiseren voor teams uit heel België en Luxemburg. Tijdens de regiofinales in Hasselt op 1 en 2 december konden zes Limburgse teams alvast een ticket bemachtigen. De allereerste editie van de FIRST LEGO League nationale finale zal doorgaan op zaterdag 18 maart 2023 op de T2-campus in Genk. Een vanzelfsprekende keuze, want deze opleidingscampus is een inspirerende plek die wetenschap, techniek en technologie ademt.

Einde persbericht: