Exportprijzen voor Nitto Belgium, IndigoCare en Tadblu: “Wie slim is, kijkt naar de wereld”

De winnaars van de exportprijzen van Voka - KvK Limburg zijn bekend. De awards gaan naar het Genkse Nitto Belgium, het Beringse IndigoCare en het Genkse Tadblu. De werkgeversorganisatie wil met de uitreiking van de jaarlijkse exportprijzen Limburgse bedrijven belonen voor hun uitstekende exportresultaten en -strategie. De prijzen worden uitgereikt in drie catego­rieën: grote ondernemingen, kleine en middelgrote ondernemingen en Young Export Potential . Die laatste zijn veelbelovende jonge bedrijven. “De drie winnaars tonen het potentieel van het buitenland en maken onze provincie sterker dankzij hun exportresultaten”, zegt voorzitter Karin Van De Velde. “Zelfs in woelige tijden blijft export een noodzaak. Daar veranderen de coronacrisis, de Brexit of de stijgende energieprijzen niets aan. Wie slim is, kijkt naar de wereld.”

Wereldleider met oog voor duurzaamheid

In de categorie grote ondernemingen gaat Nitto Belgium met de award lopen. “De grootste productiesite van de Japanse multinational Nitto Denko Corporation in Europa is van oudsher sterk op automotive gefocust”, steekt de jury van wal. “Het bedrijf nam in januari 2020 de breedste productielijn voor hoogwaardige beschermingsfoliën ter wereld in gebruik. Ondanks de zware klappen die de automotive in Covidtijden kreeg, heeft Nitto Belgium zich weten te handhaven in termen van omzet, maar ook export. 96% van hun omzet gaat het buitenland in. Zij tonen zich zeer innovatief en klaar voor de toekomst. Zo levert het gebruik van hun folie een bijdrage aan een drastische verlaging van het energieverbruik in grote gebouwen. Als jury geloven we daarom dat zij effectief wereldleider zullen worden in heel wat nichemarkten, en klaar zijn om nog vele jaren een van de grootste werkgevers in onze regio te zijn.”

De passie van Mark Decat

In de groep van de kleine en middelgrote ondernemingen gaat de prijs naar het Beringse IndigoCare. “Dit bedrijf heeft een radicaal andere oplossing gecreëerd in de markt van de verpleegoproepsystemen”, becommentarieert de jury. “In 2007 lanceerden zij iCall, het allereerste verpleegoproepsysteem ter wereld dat rechtstreeks aansluitbaar is op een datanetwerk. Uniek door hun maximale integreerbaarheid als duurzame oplossing, wisten ze zich te onderscheiden door snelheid en flexibele service. In het afgelopen jaar steeg hun exportaandeel in omzet met 25%. Tailormade, one-stop-shop, uitdager en co-creatie zijn de begrippen die IndigoCare voor de jury een winnaar maken, waar we nog veel van zullen horen. Een woord van eer gaat ook uit naar de onlangs overleden oprichter van IndigoCare, Mark Decat wiens passie en gedrevenheid hopelijk nog lang kan worden verdergezet.”

Herinneringssieraden veroveren de wereld

Bij de jonge, beloftevolle exporteurs is de award voor het Genkse Tadblu, producent van herinneringssieraden. Deze nieuwkomer op de internationale uitvaartmarkt brak door in 2018. Het begon vijf jaar geleden allemaal in de Genkse huiskamer van Patrick Lachapelle en Cynthia Buschman. “Uniek is dat zij de eerste waren die werken met edelstenen, maar ook als eerste met een herensieraad kwamen”, oordeelt de jury. “In het afgelopen jaar, konden zij een verdubbeling realiseren in het aandeel export namelijk 60% van hun omzet. In moeilijke tijden, waarin het fysiek promoten op internationale beurzen of in de uitvaartsector niet mogelijk was door de coronaregels, hebben zij snel geschakeld via een B2B webshop. Export zit vanaf het begin in hun strategie en ze hebben zich ook vanaf de start laten omringen door kennis en ervaring van anderen, en deze weten te verzilveren met prachtige resultaten als Young Export Potential.”