Gevraagde energienorm moet energiekosten voor ondernemingen onder controle houden

Voka – Kamer van Koophandel Limburg stelt vast dat de federale regering verschillende maatregelen neemt die de meerkosten op de energiefactuur voor ondernemingen onder controle houden. “Eindelijk wordt er werk gemaakt van een echte energienorm, zoals we al jarenlang vragen", zegt Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Limburg. "Op die manier worden de energiekosten voor onze bedrijven onder controle gehouden en kan de concurrentiekracht gevrijwaard worden."

“De federale regering doet wat mogelijk en noodzakelijk is om de energiefactuur ook voor ondernemingen onder controle te houden", steekt Johann Leten van wal. "Eindelijk komt er een wettelijk vastgelegde energienorm in ons land. De regering neemt ook onmiddellijk een aantal belangrijke maatregelen. Dat is hoognodig om onze bedrijven toe te laten te concurreren met de rest van de wereld. Onze energieprijzen zijn immers, naast onze loonkosten, een belangrijke handicap."

Accijns

De energieprijzen op de internationale markten gaan door het dak de laatste weken. De federale regering beslist om de federale bijdragen en heffingen op elektriciteit en gas om te vormen naar een accijns. Dit helpt om de energieprijzen onder controle te houden, zeker omdat de regering de federale meerkosten bevriest op het niveau van 2021. Dit nieuwe kader is in overeenstemming met de Europese regelgeving, wat de huidige bezorgdheid over de doorrekening van de subsidies voor offshore windenergie wegneemt.

Energienorm

De federale regering voert ook een energienorm in en verankert die in een wet. Dat houdt in dat de energietarieven in de ons omringende landen elk jaar gemonitord en geëvalueerd worden. Wanneer de tarieven bij ons fors afwijken, kan de regering ingrijpen. “Vanuit Voka drongen we al lang aan op een energienorm", gaat Leten verder. "Net zoals de loonnorm onze loonkosten onder controle moet houden, moet de energienorm hetzelfde doen met de energiekosten. Voor vele sectoren is die kost vandaag te hoog en zadelt onze bedrijven op met een concurrentieel nadeel. Het transparant meten van de energiekostenhandicap is een noodzakelijke stap om er ook aan te kunnen remediëren."