"Het is in ieders belang dat ook de inactieven toetreden tot de arbeidsmarkt"

Uit nieuwe cijfers van VDAB blijkt dat het aantal werkzoekenden nog nooit zo laag was in onze provincie. In absolute cijfers gaat het om 21.830 Limburgers. “We zien een gunstige evolutie in de werkloosheidsgraad, maar onze bedrijven moeten wel nog 29.024 openstaande vacatures zien in te vullen. Ze beseffen dat de witte raven niet langer op iedere hoek van de straat te vinden zijn. Toch is er heel wat talent aanwezig in Limburg. Via begeleidingstrajecten zoals Welt en Welt 2.0 doet Voka – Kamer van Koophandel Limburg er alles aan om samen met de Limburgse bedrijven dat talent ook richting een duurzame job te begeleiden. Het is in ieders belang dat ook de ‘inactieven’ toetreden tot de arbeidsmarkt. Dit betekent immers een duurzame job voor medewerkers, groei voor onze ondernemingen en meer schouders om de lasten voor de kwetsbaren in de samenleving te dragen”, aldus Kris Claes, directeur belangenbehartiging bij Voka – KvK Limburg.

Voka – KvK Limburg noteert het voorzichtig positieve nieuws over de werkloosheidscijfers, maar wijst ook op de traditionele keerzijde. Kris Claes: “Onze bedrijven beginnen volop aan het herstel uit de crisis, maar ze moeten nu de juiste mensen vinden om de vacatures in te vullen. Zelfs al alle niet-werkende werkzoekenden een job zouden hebben, komen we er nog niet. Uit eerder onderzoek weten we dat 129.500 Limburgers op beroepsactieve leeftijd geen job hebben en er ook geen zoeken. We moeten ook dat onontgonnen talent kunnen aanspreken om de krapte op de arbeidsmarkt op te lossen.”

Begeleidingstraject Welt

Met het HR-begeleidingstraject ‘Welt’ gaat Voka – KvK Limburg de komende jaren volop voor inclusief ondernemerschap. Het programma bewees in het verleden al een succesvolle opstap te zijn naar een modern HR-beleid. Tussen 2016 en 2020 namen zo’n 400 bedrijven en 730 werkzoekenden deel aan het traject. Meer dan de helft van de personen uit een kansengroep werden aan een bedrijf gekoppeld. In het totaal vonden maar liefst 443 werkzoekenden een vaste job.

Het vernieuwde ‘Welt 2.0’ heeft dezelfde ambities, maar focust nog meer op inclusief ondernemerschap. Tweehonderd bedrijven deden een Welt-HR-scan om een zicht te krijgen op de achilleshiel in hun HR-beleid. Nog eens zestig bedrijven, die het Welt-traject volgen, zetten een extra stap. Ze komen terecht in een lerend netwerk en krijgen individuele coaching. Op basis van een nog meer gedetailleerde scan stellen we een actieplan op om hun aanpak volledig bij de tijd te brengen.

“Met de krappe arbeidsmarkt die we vandaag kennen, hebben we alle handen nodig. Van logistieke profielen tot zorgmedewerkers, mannen of vrouwen, hoogopgeleiden of laagopgeleiden, veel ervaring of schoolverlaters, migratieachtergrond of niet: ieder talent is even waardevol én broodnodig om onze welvaart in stand te houden”, besluit Kris Claes.