Jonas De Raeve wordt nieuwe directeur belangenbehartiging Voka – KvK Limburg

Op 1 april 2022 gaat Jonas De Raeve aan de slag als de nieuwe directeur belangenbehartiging bij Voka – KvK Limburg. Hij wordt binnen de Limburgse Kamer van Koophandel verantwoordelijk voor het lobbywerk, de studiedienst en de domeinen arbeidsmarkt en onderwijs. “Na 5 jaar Brussel ben ik blij om terug te keren naar de heimat om de belangen van de Limburgse ondernemingen te verdedigen”, zegt de kersverse directeur uit Zonhoven.

Op ervaring staat geen leeftijd. Daar is Jonas De Raeve het levende bewijs van. Na zijn masterstudies startte de 30-jarige Zonhovenaar zijn professionele loopbaan in 2014 op de kabinetten van Vlaams ministers Annemie Turtelboom en Bart Tommelein, waar hij aan de slag was als raadgever in de domeinen algemeen beleid, begroting en onderwijs. Na drie jaar bij de Vlaams regering maakte De Raeve in 2017 de overstap naar Voka waar hij de functie van Senior Adviseur in het nationaal kenniscentrum opneemt. Hij werkte er vooral rond de thema’s onderwijs en levenslang leren. Hij coördineerde er ook de Voka Zomerstages waar jaarlijks meer dan 100 parlementsleden en regeringsleden stage lopen bij onze ondernemingen.

Na vijf jaar in de hoofdstad kiest De Raeve voor een terugkeer naar Limburg waar hij vanaf 1 april de opvolger wordt van Kris Claes als directeur belangenbehartiging bij Voka – KvK Limburg. ​

“Ik ben Voka – KvK Limburg bijzonder dankbaar voor deze opportuniteit”, steekt de toekomstige directeur van wal. “Het is een uitdaging die ik met veel enthousiasme en goesting wil aangaan om de belangen van onze Limburgse ondernemingen te verdedigen. Want de uitdagingen waar zij voor staan zijn niet mis. Vooral de krapte op de arbeidsmarkt speelt onze bedrijven parten. We moeten hen helpen om talenten aan te trekken en hier te houden.”

“Het is daarom van cruciaal belang dat ook onze onderwijsinstellingen alle kansen krijgen om verder te groeien in Limburg, en opleidingen kunnen aanbieden die gekoppeld zijn aan de noden van het economische weefsel in onze provincie. Alleen zo kunnen Limburgse bedrijven excelleren”, zegt Jonas De Raeve.

Johann Leten, gedelegeerd bestuurder Voka – KvK Limburg: “ Een flexibele arbeidsmarkt en een betere afstemming van duale opleidingen aan de noden van onze bedrijven zijn noodzakelijk voor de invulling van knelpuntberoepen in Limburg. Dat blijkt ook uit onze Toekomstindicator. Laat Jonas De Raeve nu net het voorbeeld zijn van de braingain in onze provincie. Een talent dat terugkeert naar Limburg om ondernemingen en het onderwijsveld te ondersteunen in de realisatie van een ondernemingsvriendelijk klimaat. Tijdens zijn loopbaan heeft hij een groot netwerk opgebouwd. Ondanks zijn verblijf in Brussel is hij zeer goed op de hoogte van de Limburgse situatie in het onderwijs. Wij zijn er dan ook van overtuigd dat Jonas een belangrijke aanwinst zal zijn voor ons, en wensen hem dan ook alle succes bij Voka – KvK Limburg.”