“Limburgse bedrijven en hoger onderwijs kunnen niet zonder elkaar”

Voka – KvK Limburg en Hogeschool PXL vieren porseleinen huwelijk met nieuwe samenwerking voor 20 jaar

Exact twintig jaar geleden sloten Voka – Kamer van Koophandel Limburg en Hogeschool PXL een structurele samenwerkingsovereenkomst om het Limburgse bedrijfsleven en het hoger onderwijs in onze provincie nauwer met elkaar te verbinden en te versterken, en om zo bij te dragen aan de Limburgse welvaart. “Na twee decennia kunnen we concluderen dat deze samenwerking de vooropgestelde doelstellingen heeft gerealiseerd. Het is voor ons dan ook een evidentie dat we als grootste werkgeversorganisatie van Limburg en grootste onderwijsinstelling opnieuw de krachten bundelen en onze samenwerking verlengen voor de komende twintig jaar”, vertellen Johann Leten en Ben Lambrechts, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Limburg en algemeen directeur van Hogeschool PXL. Samen met beide voorzitters, Frank Smeets en Karin Van De Velde, ondertekenden ze officieel de overeenkomst op de 20ste verdieping van het Radisson Blu Hotel in Hasselt. Aangezien dit gebouw maar 19 verdiepingen telt, vond de ondertekening dus op het dak plaats.

Om de samenwerking tussen het hoger onderwijs en het bedrijfsleven te bevorderen besloten Hogeschool PXL en Voka – Kamer van Koophandel Limburg in 2002 om als eersten in Vlaanderen een structurele overeenkomst af te sluiten. Deze overeenkomst omvatte initieel verschillende actiepunten om dit doel te realiseren. Zo werd op het gebied van vorming en opleiding het aanbod op mekaar afgestemd, kennis en expertise uitgewisseld door docenten en adviseurs en elkaar betrokken bij projecten die de band tussen onderwijs en bedrijfsleven bevorderden. Samen werkten we ook projecten uit die de afstand tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt verkleinden in onze provincie.

20 jaar samen(net)werken

“Na twintig jaar kunnen we een positieve balans opmaken van onze samenwerking”, stelt Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Limburg. “Samen met Hogeschool PXL hebben we het initiatief genomen om de kloof tussen het bedrijfsleven en het onderwijs te verkleinen. Onderwijs is namelijk essentieel voor onze economische groei. Door onze nauwe band met PXL stimuleren we niet alleen het ondernemerschap bij onze Limburgse jongeren, we zorgen er ook voor dat kennis en expertise uit het onderwijs doorstroomt naar onze ondernemingen. Met initiatieven zoals de gekende Jobbeurs en ons netwerk ‘PXL-Voka Young & Strong’ stimuleren we innovatie en talentontwikkeling en bieden we een antwoord op de arbeidsmarktkrapte in Limburg.”

Johann Leten & Karin Van De Velde (Voka - KvK Limburg), Frank Smeets & Ben Lambrechts (Hogeschool PXL)

“Hoe vaak lees je wel niet dat het hoger onderwijs zich moet afstemmen op het bedrijfsleven”, vertelt Ben Lambrechts, algemeen directeur van de Hogeschool PXL. “Alleen, het mag dan niet met ronkende verklaringen blijven. Je moet daadwerkelijk de stap naar het bedrijfsleven zetten zonder als hogeschool in een jaarlijks netwerkevent te verzanden. Door de samenwerking met Voka – KvK Limburg dompelen we onze mensen structureel onder in de vele vakwerkgroepen waar ook ondernemers zitten, die in de diepte willen netwerken. Daar ontdek je de verzuchtingen van de Limburgse ondernemer, voel je hun noden, ben je getuige van succesformules of tegenslagen. Je ruikt als het ware de adem van de ondernemer. Omgekeerd zien zij dat de onderwijswereld niet in een ivoren toren leeft, dat er wel degelijk een beroep kan gedaan worden op toegepast onderzoek. Dat lessen opstaan voor gastprekers, dat je als ondernemer kan kennismaken met beloftevolle studenten die uiteraard recruteerbaar zijn. Kortom, het beste van twee werelden werd dankzij deze samenwerking in een structuur gegoten. En die structuur werpt na 20 jaar zijn vruchten af.”

10 studenten & 10 bedrijven

Omdat de samenwerking haar vruchten heeft afgeworpen maar het werk nog niet af is, hebben Hogeschool PXL en Voka – KvK Limburg besloten om hun porseleinen huwelijk te verlengen met twintig jaar. “Met de hernieuwing van onze structurele samenwerking willen we de volgende stappen zetten om de arbeidsmarkt en het onderwijs verder te verbinden en te versterken”, stelt Johann Leten. “Zo rollen we het werkplekleren verder uit in relevante opleidingen en  zorgen we voor een opwaardering van onze innovatie door samen trajecten rond onderzoek en ontwikkeling op te zetten. We moedigen ook ondernemerschap aan door het netwerk ‘PXL-Voka Young & Strong’ uit te bouwen tot een geïntegreerd aanbod. Daarnaast trekken we resoluut de kaart van internationalisering  door strategisch uitgekozen hubs op te zetten in het buitenland.”

“Stilstaan is achteruitgaan”, gaat Lambrechts verder. “Daarom zetten we een nieuwe stap in de samenwerking. Voortaan gaan 10 student-ondernemers van onze Hogeschool zetelen in 10 directiecomités van 10 Limburgse bedrijven. Op die manier gunnen we die studenten een forse blik achter de schermen. Niet alleen verrijkend voor de studenten, de Tik-Tok-generatie kan de Limburgse CEO’s wel iets leren over de nieuwe digitale communicatie. Dit pilootproject wordt verder uitgewerkt en uieraard geëvalueerd. Na een positieve evaluatie wordt dit een structureel onderdeel van PXL-Voka Young & Strong.”