Limburgse bedrijven kunnen vaccineren op het werk

Staalproducent Aperam in Genk is één van de zeven bedrijven in Vlaanderen waar in een eerste fase gevaccineerd zal worden op het werk. Voka – Kamer van Koophandel Limburg is tevreden dat er eindelijk werk wordt gemaakt van coronaprikken op de werkvloer. “Het moet de ambitie zijn om na die eerste fase ook in andere bedrijven de vaccinatie op de werkvloer mogelijk te maken”, zegt Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Limburg.

Zo wordt er een proefproject opgestart waarbij vaccineren op de werkvloer mogelijk wordt voor 10 ondernemingen in België, waarvan 7 in Vlaanderen. Het gaat om bedrijven waar meer dan 1.000 medewerkers op eenzelfde site werken. Enkel de medewerkers die een niet-telewerkbare functie vervullen, komen in aanmerking voor het vaccin op de werkvloer. De keuze voor vaccinatie is vrijwillig.

Ondernemingen die deelnemen aan het proefproject:

• APERAM (Genk)
  • BASF (Antwerpen)
  • ARCELOR (Gent)
  • Janssen Pharmaceutica (Beerse)
  • SCK (Mol)
  • AGFA (Mortsel)
  • EVONIK (Antwerpen)

“We pleiten al maanden om vaccinaties op de werkvloer mogelijk te maken. Daarom zijn we nu tevreden dat de ministers van volksgezondheid onze argumentatie zijn gevolgd”, verklaart Johann Leten van Voka – KvK Limburg. “

"We moeten alle mogelijkheden benutten om zoveel en snel mogelijk mensen een derde boosterprik te geven. Voor de helft van alle werknemers is telewerk geen optie. Zij krijgen voortaan de kans om op het werk een coronavaccin te krijgen”, zegt de gedelegeerd bestuurder van Voka Kamer van Koophandel Limburg.

Integratie van bedrijven in vaccinatiecampagne

Limburgse bedrijven hebben de nodige infrastructuur en kennis in huis om de vaccins in optimale omstandigheden te bewaren. De vaccins worden geleverd via het lokale vaccinatiecentrum. De toediening van de vaccins gebeurt door medisch personeel van de interne geneeskundige dienst. Deze artsen en verpleegkundigen hebben ruime ervaring met het toedienen van vaccins op de werkvloer in het kader van de jaarlijkse griepvaccinatie. Elke prik die op de werkvloer wordt gezet, wordt geregistreerd in de centrale databank vaccinnet. De privacy van de gevaccineerde medewerker blijft gegarandeerd.

Voor Voka – Kamer van Koophandel Limburg is dit proefproject het begin van een nieuwe fase in de vaccinatiecampagne. Vaccineren op de werkvloer moet hier in de toekomst zijn vaste plaats krijgen zegt Johann Leten.

Johann Leten: “De pandemie wordt stilaan een endemie. De kans is groot dat we nog niet aan de laatste vaccinatiecampagne tegen corona toe zijn. Door bedrijven in te schakelen vervullen ze hun maatschappelijke rol. ​ Als de proefprojecten zijn afgerond moeten ze, na positieve evaluatie, zo snel mogelijk breed worden uitgerold."