Limburgse bedrijven slaan innovatieve brug met Azië

Voka – KvK Limburg ondertekent intentieverklaring met BLCC Singapore

De republiek Singapore manifesteert zich de laatste jaren meer en meer als belangrijke handelspartner voor Vlaamse en Limburgse bedrijven. 40% van de wereldhandel loopt via deze Aziatische staat waar een hypergunstig ondernemersklimaat heerst met focus op baanbrekende technologieën en digitale ecosystemen. Het is daarom dat Voka – KvK Limburg een intentieverklaring heeft ondertekend met de Belgisch – Luxemburgse Kamer van Koophandel in Singapore (BLCC) om de bilaterale relaties tussen beide partijen en de bedrijven die ze vertegenwoordigen te bevorderen en te versterken. “Op deze manier leggen we een rechtstreekse innovatieve brug tussen Limburgse en Singaporese ondernemers en moedigen we hen aan om volop te investeren in hun (internationale) groei”, zeggen Joris Vrancken en Cathérine Dreesen, toekomstig voorzitter en lid bestuurscomité, en directeur internationalisatie & innovatie van Voka – KvK Limburg.

In 2022 voerden Vlaamse bedrijven voor 2 miljard euro aan goederen en diensten uit naar Singapore. Dat is 42% meer dan in 2021. Gezien het land zelf geen eigen grondstoffen heeft zijn het vooral metalen, chemische producten en mineralen die vanuit ons land naar Azië vertrekken. Maar het gebrek aan grondstoffen heeft de Aziatische staat niet tegengehouden om zich op enkele jaren tijd te ontplooien tot een duurzame en digitale republiek met een aantrekkelijk ondernemersklimaat waarin zowel grote ondernemingen als technologische start- en scale ups floreren en groeien.

Het is in dat kader dat Voka – KvK Limburg een technologiemissie heeft opgezet i.s.m. Flanders Investment & Trade (FIT), POM Limburg en Budding Innovation. Zo ontdekt een delegatie van Limburgse ondernemers - onder leiding van Dr. Bert Grobben (CEO van Budding Innovation) - een week lang de economische opportuniteiten van Singapore. “Door inspirerende bedrijfsbezoeken, boeiende pitches van tech-startups, ondernemingen, acceleratoren en onderzoeksinstellingen willen we onze Limburgse bedrijfsleiders onderdompelen in deze bruisende economische scene”, zegt Cathérine Dreesen, directeur internationalisatie & innovatie van Voka – KvK Limburg.

“Door het gebrek aan eigen grondstoffen werd Singapore al vroeg geconfronteerd met de schaarsheid aan natuurlijke bronnen. Het land startte daarom al jaren geleden met het zoeken van duurzame oplossingen zoals innovatieve waterwinningstechnologieën. Door haar strategische ligging is Singapore ook een belangrijke transport- en logistieke hub in de wereld. “Met voeding, chemie en life sciences biedt deze staat ook enkele kansrijke sectoren voor buitenlandse ondernemers en investeerders. Het zijn deze zakelijke opportuniteiten en inspiraties die wij onze Limburgse bedrijven willen aanbieden tijdens deze missie”, aldus Dreesen.

Brug Limburg – Azië

Singapore is echter te economisch interessant om het enkel bij een vrijblijvend bezoek te houden. Het is daarom dat aan het begin van deze missie Voka – Kamer van Koophandel Limburg een exclusieve intentieverklaring heeft ondertekend met de Belgisch – Luxemburgse Kamer van Koophandel in Singapore (BLCC) om samenwerkingen tussen beide organisaties en de bedrijven die ze vertegenwoordigen te bevorderen.

“Met deze intentieverklaring spreken we af om concrete informatie uit te wisselen over onze dagelijkse werking en activiteiten die nuttig zijn om de internationale handel tussen beide regio’s te bevorderen”, stelt Joris Vrancken, toekomstig voorzitter en lid van het bestuurscomité die namens Voka – KvK Limburg de verklaring ondertekent. “Hierbij hebben we bijzondere aandacht voor tech start ups en scale ups die het potentieel hebben om te groeien in Singapore of omgekeerd. Daarnaast gaan we ook onderzoeken of er in de toekomst concrete samenwerkingsverbanden kunnen worden opgezet die bedrijven in Limburg en/of Singapore kunnen helpen met het bereiken van economische groei, want dat stopt niet aan de landsgrenzen, integendeel”, besluit Joris Vrancken.

Persberichten in je mailbox