Limburgse werkgevers verwelkomen versoepelingen telewerk

“Onze oproep heeft gehoor gekregen. Dit is de enige juiste keuze.” Zo reageert Johann Leten, gedelegeerd bestuurder bij Voka – KvK Limburg, op de beslissing van het overlegcomité om het verplichte telewerkregime af te schaffen. Telewerk is vanaf 18 februari niet langer verplicht. Het blijft wel aanbevolen. Limburgse ondernemingen en hun medewerkers zijn opgelucht dat de arbeidsorganisatie eindelijk weer in hun eigen handen komt te liggen. De coronabarometer schakelt naar code oranje waardoor de evenementensector en de horeca meer vrijheid terugkrijgen.

Het langdurig telewerk weegt op de mentale gezondheid van de medewerkers. Nieuwkomers geraken moeilijk geïntegreerd, met negatieve gevolgen voor de creativiteit en productiviteit. Gezien de epidemiologische situatie in ons land is het logisch dat het overlegcomité het verplichte telewerkregime opheft en naar een aanbeveling gaat vanaf 18 februari.

“Nog langer verplicht telewerk aanhouden was dan ook niet meer te verantwoorden”, zegt Johann Leten, gedelegeerd bestuurder bij Voka – KvK Limburg . Limburgse ondernemingen zullen verantwoord omgaan met de nieuwe situatie. Telewerk zal in de meeste bedrijven een blijvende factor zijn in de arbeidsorganisatie, maar die beslissing moet in handen van bedrijven zelf liggen.”

“Sinds de start van de coronacrisis houden Limburgse werkgevers zich strikt aan de maatregelen van de Generieke Gids. Daardoor zijn de werkvloeren nooit een haard ven besmettingen geweest. Ook na 18 februari zullen ondernemingen in Limburg waken over de veiligheid en de gezondheid van hun medewerkers”, aldus Johann Leten.