Meer dan 8 op 10 Limburgse bedrijven kampen met verstoorde toelevering

Enquête Voka – KvK Limburg peilt naar impact oorlog in Oekraïne

Een verstoorde toelevering, aanzienlijke prijsstijgingen en hogere inputkosten. Dat zijn de verwachtingen van de Limburgse bedrijven voor de komende maanden. Dat blijkt uit een nieuwe enquête van Voka bij 600 Vlaamse ondernemingen. “Ook onze Limburgse bedrijven worden langs alle kanten getroffen. Door de combinatie van stijgende kosten voor energie en grondstoffen en toenemende leveringsproblemen loert het recessiegevaar om de hoek. Wij roepen de federale sociale partners en de regering op om rond de tafel te gaan zitten, en maatregelen uit te werken om de loonstijgingen af te remmen”, zegt Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Limburg.

Een nieuwe enquête begin deze week leert dat 82% van de Limburgse bedrijven aangeeft dat hun toeleveringen verstoord zijn. De inputkosten liggen vandaag 38% hoger dan 6 maanden geleden. En bedrijven in Limburg verwachten nog een stijging van de inputkosten met 30% in de komende maanden.

Daardoor verwachten de ondernemingen dat ook hun verkoopprijzen in de komende maanden met nog gemiddeld 10% zullen stijgen. De afgelopen 6 maanden stegen hun verkoopprijzen al met gemiddeld 12,5%.

De combinatie van toeleveringsproblemen en gestegen kosten voor energie en grondstoffen zorgt voor een duidelijke negatieve impact op de activiteiten van Limburgse ondernemingen. Voor heel 2022 rekenen Limburgse bedrijven op een gemiddelde impact van -7%. Ondernemingen geven aan de investeringsplannen voor de komende twee jaar naar beneden worden bijgesteld met gemiddeld 7%. Eén op de zes gaat ook de rem staan qua nieuwe aanwervingen. Samen met de internationale recessiesignalen impliceert dit dat ook voor onze Limburgse economie een recessie in de komende maanden een realistisch scenario is.

“De impact van deze crisis zal groter zijn dan die van de coronacrisis, ook al omdat Limburgse ondernemingen corona nog niet helemaal verteerd hebben”, zegt Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Limburg. “We zitten met een oorlogseconomie en stevenen af op een recessie. Daarom is het broodnodig dat de federale regering en sociale partners aan tafel gaan en structurele maatregelen uitwerken die de loonstijgingen afremmen en inflatiespiraal inperken.”

Milde recessie

Voka – KvK Limburg verwacht op dit ogenblik een milde recessie, zowel qua duur als qua omvang. Uiteraard zal alles afhangen van het verdere verloop van het conflict, en vooral van de impact daarvan op de grondstoffen- en energiemarkten. Bij een echte verstoring van de aanvoer van Russisch gas en olie zal de economische impact wel veel zwaarder uitvallen voor de Limburgse bedrijven.

Loonkosten onhoudbaar

De automatische indexering van onze lonen aan de index zadelt onze Limburgse bedrijven met een belangrijke structurele concurrentiehandicap op. De loonkosten in ons land gaan ongezien snel de hoogte in: de uurloonkost stijgt met meer dan 10% op twee jaar tijd, blijkt uit cijfers van de Nationale Bank. De loonkosten voor de ondernemingen nemen met maar liefst 20 miljard euro toe. “Onze ondernemingen worden langs alle kanten getroffen. De torenhoge loonkosten dreigen gevolgen te hebben voor onze export, investeringen en bijgevolg onze werkgelegenheid. Een aanpassing van het indexmechanisme en een indexsprong moeten meer dan ooit bespreekbaar zijn", aldus Johann Leten.