Mondiale handelsspanningen zetten rem op Limburgse verre export
6 februari 2025
.jpg)
Een algemene vertraging van de wereldeconomie, geopolitieke spanningen en handelsconflicten hebben in 2024 een rem gezet op de Limburgse verre export. Dat blijkt uit een analyse van het Exportloket van Voka – KvK Limburg. De Limburgse verre export kende vorig jaar een daling van 5% in het aantal certificaten van oorsprong (CO’s) ten opzichte van 2023. Na een lichte stijging in de eerste helft van het jaar werd deze trend in de tweede jaarhelft van 2024 volledig tenietgedaan. “Vooral in november en december was de terugval sterk, wat mogelijk een voorbode is voor verdere uitdagingen in 2025. Om de Limburgse export te versterken, is het cruciaal dat bedrijven blijven inzetten op innovatie en het aanboren van opkomende markten”, vertellen Johann Leten en Christine Thonnon, gedelegeerd bestuurder en manager internationalisering van Voka – KvK Limburg.
De internationale en Europese context is de afgelopen jaren voortdurend in beweging. De duurzame en digitale transitie neemt steeds concretere vormen aan, terwijl de EU haar regelgevende agenda gestaag uitbreidt. Dit alles speelt zich af tegen een achtergrond van geopolitieke spanningen en een toename van protectionistische tendensen. Dat blijkt ook uit een grondige analyse van de oorsprongscertificaten (CO’s) die Voka – KvK Limburg jaarlijks uitvoert. Deze certificaten geven aan in welk land een product is vervaardigd of waar essentiële onderdelen vandaan komen.
In 2024 gingen 5% minder oorsprongscertificaten de deur uit die samen een goederenwaarde hebben van € 1.069.556.317,21. In vergelijking met 2023 steeg de goederenwaarde met 3%. Op het vlak van CO’s zitten we zo op het laagste cijfer van de afgelopen tien jaar. “De algemene wereldeconomie vertraagt. Neem daarbij de toenemende handelsspanningen tussen de VS en China en de aangekondigde importtarieven van Amerikaans president Trump voor Europese goederen en diensten en je krijgt een goed beeld over de oorzaken van de dalende exportactiviteit”, stelt Christine Thonnon, manager internationalisering van Voka – KvK Limburg. “Daarnaast zorgen de strenge regelgeving en administratieve rompslomp voor hinder bij onze Limburgse exportbedrijven die het moeilijker maken om internationaal te opereren, samen met het gebrek aan voldoende personeel.”
Midden-Oosten blijft populair
In de 10 topbesmettingen voor verre export zien we een ongewijzigd beeld. Turkije blijft net als de afgelopen jaren de lijst aanvoeren, gevolgd door China en de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) dat haasje-over doet met Saoedi – Arabië op de derde plaats. Daarnaast valt op dat Vietnam en Algerije opschuiven binnen de top tien. Het Midden-Oosten bevestigt zo haar positie als topbestemming voor Limburgse verre exporteurs gezien de strategische ligging, de financiële mogelijkheden en de sterke economische groei die verschillende landen in de regio de laatste jaren hebben doorgemaakt. De producten en goederen die Limburgse bedrijven exporteren naar het buitenland blijven divers. Zo voeren onze ondernemingen vooral chemieproducten, transportmiddelen, machines, dranken, voeding en industriële toepassingen uit. De top 10 vertegenwoordigt 64 procent van de totale waarde van verre export. Limburgse bedrijven voeren op basis van de certificaten van oorsprong uit naar meer dan 170 landen.

Ellimetal
Een bedrijf dat export ademt is Ellimetal. De firma – met vestigingen in Oudsbergen en Genk - is actief is in het mechanisch ontwerpen en produceren van silo’s, drukvaten en opslagtanks in aluminium, staal en inox. Het bedrijf stelt in totaal 260 mensen te werk. “Onze klanten bevinden zich wereldwijd en komen uit diverse sectoren zoals onder andere de olie en gas, (petro-)chemie, SAF (=sustainable aviation fuels) en bioplastics. Het aandeel duurzaamheid neemt jaar na jaar gestaag toe”, zegt Annick Kelchtermans, general manager van Ellimetal.
Export maakt meer dan 60% van de omzet uit van Ellimetal, en dit aandeel nam tot vorig jaar nog toe. In 2024 zag het bedrijf haar aandeel wel stagneren, met een lichte afname zelfs. Het merendeel van de export is naar landen binnen de eurozone, een derde is naar landen buiten de EU.
“Het is vandaag een hele uitdaging om een competitief bedrijf te blijven in een niet-competitieve omgeving. Zo stijgen onze lonen sneller dan die van concurrenten die zich elders in Europa bevinden”, stelt Annick. “Daarnaast worden er aan bedrijven in Europa veel regels opgelegd, die weliswaar de transitie naar een groenere toekomst ten goede komen, maar waarvan de implementatie veel geld kost. We merken ook dat vergunningsonzekerheid onze klanten parten speelt. Zo hebben we op dit moment een project in uitvoering voor een klant in de chemische industrie die eerst voorzien had om zijn plant in Europa te bouwen, maar uiteindelijk besliste dat wij al het materiaal in de VS moeten leveren.”
“Dit is helaas niet zo’n fraai beeld, maar het is een realiteit waar we ons zeer van bewust moeten zijn. Hierdoor moeten we elke dag onze wendbaarheid tonen en ons competitief voordeel blijven heruitvinden. Gelukkig hebben we de juiste mensen aan boord die net dat elke dag met veel goesting doen”, besluit de general manager.
Minder protectionisme, meer openheid
Dat 2025 zich opnieuw als een uitdagend exportjaar aankondigt, blijkt uit de maandcijfers van november en december vorig jaar die een sterke daling van 20% noteerden op het vlak van aantal zendingen, en dat in vergelijking met dezelfde periode in 2023. “Geopolitieke spanningen zorgen voor heel wat onzekerheden op het wereldtoneel. We zien ook de negatieve tendens van landen die zich erg protectionistisch opstellen en hun interne markt afschermen aan de hand van hoge importtarieven en strenge regelgeving”, vertelt Christine Thonnon.
“Als klein land is het net daarom belangrijk om dit op Europees niveau aan te pakken, en samen met gelijkgestemde partners een vuist te maken. Door te pleiten voor de versterking van de Europese interne markt en het afsluiten van nieuwe handelsakkoorden kan het nieuwe federale beleid een verschil maken om exportbedrijven te ondersteunen. Al blijft het wel belangrijk om de voorwaarden van deze handelsakkoorden niet te complex te maken zodat deze procedures niet jaren in beslag nemen. Het recente Mercosur-akkoord tussen de EU en Latijns-Amerika is hierin een mooi voorbeeld dat grote winsten met zich mee zal brengen voor het Limburgse bedrijfsleven. Daarnaast blijft het als bedrijf belangrijk om te innoveren en diversifiëren. Door risicospreiding en het aanboren van nieuwe markten kunnen exportbedrijven wel degelijk een positief verschil maken", besluit Christine Thonnon.
Einde persbericht