Mondmaskers uit op de werkvloer vanaf 1 oktober: “Wil iemand aub de generieke gids aanpassen?”

Ja, in het overgrote deel van de ondernemingen mogen mondmaskers vanaf 1 oktober aan de kant. Al kunnen werkgevers er vrijwillig voor kiezen om de mondmaskers toch nog te behouden. Hetzelfde geldt voor de social distancing. Dat staat te lezen in het ministerieel besluit van de minister van binnenlandse zaken waarin ook wordt verwezen naar de generieke gids. “Alleen is de nieuwe 7de versie van de generieke gids 1 dag voor de nieuwe maatregelen van kracht gaan, nog altijd niet beschikbaar”, zucht gedelegeerd bestuurder Johann Leten van Voka – KvK Limburg

In die generieke gids zal de status van mondmaskers worden veranderd van ‘verplicht’ naar ‘aanbevolen’. De generieke gids bevat de maatregelen die werkgevers naleven om de verspreiding van covid tegen te gaan. Ondernemingen kunnen strenger zijn dan wat voorgeschreven is, en het mondmasker toch nog verplichten voor hun medewerkers. “Alleen is de nieuwe 7de versie van de generieke gids 1 dag voor de nieuwe maatregelen van kracht worden nog steeds niet beschikbaar”, zucht gedelegeerd bestuurder Johann Leten van Voka – KvK Limburg. “Hoe kunnen bedrijven nu efficiënt communiceren naar hun medewerkers met tegenstrijdige maatregelen?”

Uitzonderingen

Mondmaskers blijven van overheidswege enkel nog verplicht in deze uitzonderingsgevallen:

• de binnenruimtes van het openbaar vervoer, de stations en luchthavens en het georganiseerd collectief vervoer (zoals busjes met bouwvakkers);
  • de zorginstellingen en zowel het personeel als de klanten bij de medische en niet-medische contactberoepen;
  • bij evenementen, culturele en andere voorstellingen, sportieve wedstrijden en trainingen, en congressen met meer dan 500 personen binnen waar geen CST gehanteerd wordt.

Quarantaine

De quarantaineregels blijven wel van toepassing. Wanneer een medewerker positief test op corona, moeten ook de collega’s die minstens 15 min aan een stuk in de buurt (<1,5m) van die medewerker waren, getest worden en in quarantaine. Voor wie volledig gevaccineerd is, geldt een korte quarantaine: tot het moment dat het testresultaat bekend is. Bij een negatief resultaat kan je de quarantaine stopzetten. Laat je daarna nog eens testen op dag 7. Als thuiswerk mogelijk is, moet je tijdens de quarantaine blijven werken. Als je niet kan thuis werken, krijg je een quarantainecertificaat. Wie positief test moet 10 dagen in isolatie. De details en adviezen rond quarantaine en isolatie staan op https://www.info-coronavirus.be/nl/quarantaine-isolatie/&nbsp;