Ontdek de drie winnaars van de Jong Voka Awards

De drie grote laureaten van de Jong Voka Awards zijn bekend. Prolux steekt de Jong Voka Gen Z Award op zak, Laswerken Oyen is de winnaar in de categorie Straf Ondernemerschap, en ElaN Languages neemt de Mijlpaal mee naar huis. Met dit evenement wil Jong Voka Limburg jeugdig ondernemerschap in de provincie in de schijnwerpers plaatsen. “We zijn bijzonder fier om zoveel ondernemend talent in Limburg te hebben. Onze welgemeende felicitaties gaan naar de winnaars én alle genomineerden”, zegt Tineke Kempeneers, voorzitter van Jong Voka Limburg.

350 aanwezigen zorgen voor een goedgevulde club Versuz in Hasselt tijdens de allereerste Jong Voka Awards. Door (jonge) ondernemers samen te brengen is Jong Voka Limburg een katalysator voor jong ondernemerschap in Limburg. Jonge ondernemers en intrapreneurs in onze provincie wisselen tijdens een rijkgevulde jaarkalender van events ideeën en kennis uit, en zorgen zo voor een verdere verspreiding van de ondernemersmicrobe.  Om het jonge ondernemerschap in Limburg te vieren én te belonen voor het harde werk reikt Jong Voka Limburg met steun van het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen VLAIO drie inspirerende prijzen uit.

Jong Voka Gen Z Award

Deze prijs hoeft geen betoog. Met de Jong Voka Gen Z Award belonen we een Limburgse student-ondernemer van de UHasselt of Hogeschool PXL met een ingenieus ondernemersproduct-of dienst. Uit drie sterke finalisten kozen de jury én het publiek uiteindelijk voor Prolux. Het team van UHasselt-studenten biedt een oplossing voor pijnlijke tenen bij het sporten. Zo ontwikkelde Prolux een sok waarin vooraan een patch van siliconen is verwerkt waardoor pijnlijke tenen verleden tijd zijn.

Straf Ondernemerschap

Bij ‘Straf Ondernemerschap’ kiezen de leden van Jong Voka Limburg iemand uit het netwerk die straf ondernemerschap uitdraagt en symboliseert, een soort ambassadeur waar men naar kan opkijken en die een rolmodel is voor jonge ondernemers in Limburg. Het publiek in de Versuz kreeg het laatste woord en koos uit de drie finalisten voor Laswerken Oyen als winnaar. Het bedrijf van Kevin Oyen, levert kwalitatieve, industriële serie- en constructiewerken op maat. Alles wordt ontworpen en geproduceerd in het eigen atelier. Van Kevin kunnen jongeren heel wat leren.

De Mijlpaal

Deze prijs belicht een bepaalde groeifase binnen het bedrijf. Als winnende ondernemer ben je onlosmakelijk verbonden met je bedrijf en realiseerde je iets spectaculairs het afgelopen jaar. Bij het bepalen van de kandidaten wordt er gekeken naar verschillende criteria zoals oa internationalisering, nieuwe technologie, groei in aantal voltijdse equivalenten in dienst, groei in omzet, … De jury selecteerde op basis van deze criteria ElaN Languagues als eerste laureaat van de Mijlpaal. Het vertaal- en tolkbureau van Robrecht Beliën uit Heusden-Zolder bestaat al 30 jaar, maar kent momenteel -mede via overnames- een bijzonder snelle groeicurve.

“Deze winnaars belichamen jong ondernemerschap. We zijn als Jong Voka Limburg bijzonder fier om zoveel ondernemend talent in onze provincie te mogen huisvesten. Onze winnaars én onze genomineerden zijn stuk voor stuk inspiratiebronnen voor anderen in Limburg. Ze geven het goede voorbeeld, tonen creativiteit en doorzettingsvermogen, en inspireren een volgende generatie ondernemers. Daar kunnen wij alleen maar trots op zijn”, besluit Tineke Kempeneers, voorzitter van Jong Voka Limburg.