Powerlth wint Jong Voka GenZ Award 2022

Jong Voka Limburg geeft kickstart aan jong ondernemerstalent

UHasselt-student Thijs Vandevelde wint dit jaar de Jong Voka GenZ Award met zijn start-up Powerlth. Zijn businessidee - een systeem waarmee laadkabels voor elektrische voertuigen automatisch oprollen - kon de jury en het publiek het meest overtuigen. De uitreiking van de prijs, waarmee Jong Voka Limburg jong ondernemerschap een duw in de rug wil geven, ​ gebeurde overigens tijdens een uniek hybride awardshow vanuit de Muziekodroom in Hasselt

Jong Voka Limburg organiseerde dit jaar de vierde editie van de GenZ Awards. Deze awards bestaan in de eerste plaats uit een voorbereidingsparcours waarin de deelnemers op een maand tijd een ondernemersidee vorm geven. Dat gebeurt onder het toeziend oog van leden van Jong Voka Limburg én gerenommeerde ondernemers. Zo krijgt elke groep een ondernemer als coach. Het zijn stuk voor stuk doorwinterde professionals die het klappen van de zweep kennen.

De jonge ondernemer Thijs Vandevelde (UHasselt) ging tijdens de online live show in de Muziekodroom in Hasselt naar huis met de overwinning. Hij had met zijn start-up Powerlth de best uitgewerkte businesscase in handen. Zo ontwikkelde hij een compacte en gebruiksvriendelijke oplossing voor het transporteren en automatisch oprollen van laadkabels voor elektrische voertuigen. Autofabrikanten en concessiehouders kunnen dit product met eigen branding aanbieden aan kopers van elektrische wagens.

“Coaching verankerd in concept”

De winnaar krijgt een unieke ervaring als prijs. Hij mag mee op de exclusieve inspiratiemissie Ericsson 5G naar de Zweedse hoofdstad Stockholm, en dat onder leiding van topondernemer Ronnie Leten. Jong Voka Limburg-voorzitter Stijn Martens kijkt alvast terug op een geslaagde editie met een veelbelovende winnaar: “Powerlth blonk uit met een idee in simpliciteit, haalbaarheid en innovatie. Thijs Vandevelde is enorm gegroeid. De ervaren coaching heeft hij weten te verankeren in zijn concept. Dát maakt van hem de terechte winnaar.”

Ook de andere genomineerden kregen lovende woorden van Karin Van De Velde, jurylid en voorzitter van Voka – KvK Limburg. “Hoedje af voor alle deelnemers die zo toch al een stukje van hun droom waarmaken. De winnaar staat uiteraard op het podium, maar alle genomineerden zijn wat mij betreft al winnaars dankzij het traject dat ze met veel passie, veerkracht en daadkracht hebben afgelegd.”

Vijf categorieën

Tijdens de Jong Voka Gen Z Award zijn er ook vijf subcategorieën waar telkens een laureaat kan winnen. Hierdoor stimuleert Jong Voka het ondernemerschap nog meer en brengt het ook enkele hot topics naar boven wat een goed businessplan maakt.

Duurzaamheid: Arkai

Pitch: Forever Esports

Innovatie: PowerIth

Market Fit: PowerIth