Recordaantal Limburgse ondernemingen gaat voor duurzaam ondernemen

De interesse voor duurzaam ondernemen is aan een stevige opmars bezig. Voka – Kamer van Koophandel Limburg helpt Limburgse ondernemers om dit momentum te benutten en duurzaamheid versneld door te voeren in hun bedrijfsvoering. "De inschrijvingen voor ons begeleidingstraject Voka Charter Duurzaam Ondernemen pieken dit jaar naar 50 deelnemende bedrijven”, meldt Cathérine Dreesen, directeur internationalisatie en innovatie bij Voka – KvK Limburg.

Recent onderzoek van professor Pieter Vandekerkhof en onderzoeker Maarten Colson van de UHasselt toont dat ondernemers duurzaamheid niet in de koelkast zetten door de coronacrisis. Maar liefst 52% stelt meer duurzaam te zullen ondernemen in de toekomst. In de traditionele sectoren zoals industrie en bouw ligt dat aandeel met respectievelijk 75% en 62% zelfs nog een stuk hoger.

Cathérine Dreesen: “Ondernemers zijn zich duidelijk bewust van de maatschappelijke noodzaak, maar ook van het economisch potentieel van duurzaam ondernemen. Nu moeten we versnellen om een voorsprong te nemen op onze buurlanden. Niet voor niets is duurzaamheid een van de belangrijkste groeidomeinen uit het  Plan Samen Groeien  van Voka – KvK Limburg.”

Voka Charter Duurzaam Ondernemen

De 50 bedrijven in het Voka Charter Duurzaam Ondernemen (VCDO) zetten die ambities meteen om in de praktijk. Ze engageren zich om de 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties na te komen en te vertalen in concrete actiepunten in hun onderneming.

“Nooit eerder hadden we zoveel deelnemers. In 2019 deden er 31 bedrijven mee, vorig jaar 43 en nu zijn het er 50.  Ondernemingen die minstens 10 actiepunten tot een goed einde brengen, ontvangen een VCDO-certificaat. Wie 3 succesvolle VCDO-trajecten afrondt, ontvangt via ons het officiële Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties”, verduidelijkt Cathérine Dreesen.

“Meer actiepunten gerealiseerd dan gepland”

Tentenbouwer Veldeman Group uit Bree besliste in juli 2020 om in het VCDO-traject te stappen. Zo konden ze hun duurzaamheidsdoelstellingen verder uitwerken op lange termijn.

CEO Andy Moors: “Omdat we ook actief zijn in de evenementensector, kregen we in diezelfde periode harde klappen, met zware besparingsplannen tot gevolg. Toch hebben we de voorziene investeringen voor duurzaamheid niet geschrapt en de vrijgekomen tijd bij onze medewerkers ingevuld met projecten rond duurzaamheid. Ondanks corona hebben we zo meer actiepunten kunnen realiseren dan gepland. De komende jaren volgen er nog een paar acties. Maar als we door corona iets geleerd hebben, dan is het wel dat geen enkele uitdaging te groot is.”

Een greep uit de acties van Veldeman Group: er kwam led-verlichting in de productiehallen, de poetsmachines gebruiken alleen nog regenwater (een besparing van 40.000 liter per jaar), de persmachines werden geoptimaliseerd voor een lager energieverbruik. En de medewerkers? Voor hen werd thuiswerk versneld geïmplementeerd.