Schoenen, kleding én de weg ernaartoe: dit zijn de kanshebbers op de Fakkel 2023

Schoenen, kleding én de weg ernaartoe: dit zijn de kanshebbers op de Fakkel 2023

Euro Shoe Group, Claes Retail Group (CRG) & Hoogmartens Wegenbouw

Drie Limburgse familiebedrijven dingen ook dit jaar opnieuw mee naar de Fakkel van Voka – Kamer van Koophandel Limburg. Modefabrikant Euro Shoe Group uit Beringen, retailspecialist CRG uit Houthalen-Helchteren en aannemingsbedrijf Hoogmartens Wegenbouw uit Oudsbergen zijn dit jaar de grote kanshebbers. “Met deze award bekronen we een Limburgs familiebedrijf met een uitzonderlijke staat van dienst en die op een verstandige wijze de continuïteit van haar onderneming garandeert. Deze drie bedrijven zijn hierin een inspiratiebron voor anderen in onze provincie”, verklaren Johann Leten en Ellen Olislagers, gedelegeerd bestuurder en directeur eigenaars-ondernemers bij Voka – KvK Limburg. Op 10 mei wordt de laureaat bekendgemaakt tijdens de jaarlijkse Family Business Happening.

De genomineerden van de Fakkel worden geselecteerd op basis van een aantal specifieke criteria. Eén van de belangrijkste voorwaarden bij deze nominatie is dat er minstens drie generaties al een actieve rol hebben gespeeld. Daarbij is het van belang dat de familie een actieve rol speelt in het bedrijf en het de meerderheid van de aandelen in handen heeft. Samen met voorzitter Bart Balis (Brouwland) bestaat de jury uit prof. dr. Pieter Vandekerkhof (Universiteit Hasselt), Peter Vandeput (Van Havermaet), Liesbeth Vandenrijt (Motmans & Partners), Thomas Vandersmissen (KPMG Law) en Ellen Olislagers (Voka – KvK Limburg).

“Onze Limburgse familiebedrijven zijn zich bewust dat wat ze vandaag doen geen eindig verhaal is, maar dat een volgende generatie de fakkel zal overnemen. Die lange termijn vertaalt zich in duurzamere verhoudingen met zowel hun klanten, leveranciers als personeelsleden. Dat maakt hen veerkrachtig”, stelt Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Limburg. “Ongeveer 80% van de ondernemingen in Limburg zijn familiebedrijven. Zij vormen de spil van het bedrijfsleven en zijn de ruggengraat van onze economie. Hun aandeel in onze welvaart mag absoluut niet onderschat worden.”

Schoenen uit de Ketelstraat

Waar de Euro Shoe Group misschien geen belletje doet rinkelen, doet de naam Bristol dat ongetwijfeld wel. De bekende modeketen maakt als merk onderdeel uit van de holding Euro Shoe Group, dat haar wortels heeft in 1925. Toen startten Albert en Omer Vanaudenhove een schoenenwinkel in de Ketelstraat in Diest. Tot de jaren ’90 groeide het bedrijf verder uit met merken zoals Shoe Post, Primo, Multichauss en André Luxe. In 1991 werden ook de Nederlandse ketens Bristol en Van Woensel overgenomen. In 2017 werden alle Shoe Discount-winkels omgevormd tot Bristol. Sinds 2004 ligt het hoofdkantoor van de Euro Shoe Group in Beringen, en staat met Elise Vanaudenhove de derde generatie aan het roer. Ondertussen heeft ook de vierde generatie haar intrede gedaan in het familiebedrijf. Het bedrijf heeft sterk ingezet op familiale governance. Met zowel een familieraad als een familieforum krijgen alle (al dan niet actieve) familieleden een plek in het familiebedrijf. Er wordt gewerkt met eigentijdse en kwalitatieve collecties die toegankelijk zijn voor het brede publiek en waarbij bewust consumeren en respect voor omgeving centraal staan.

JBC

Drie letters. Meer is er niet nodig om het bekendste merk van de Claes Retail Group te benoemen. In 1975 leent oprichter Jean-Baptiste Claes zijn initialen aan het eerste filiaal van deze Belgische modeketen. JBC is geboren, net als de Claes Retail Group (CRG), de familiale holding achter deze keten. Sinds de opstart is de holding uitgegroeid tot een toonaangevende speler in de Belgische retailmarkt, met naast JBC ook modelabels Mayerline en CKS onder haar vleugels. In het hoofdkantoor in Houthalen-Helchteren staan met Ann & Bart Claes de tweede generatie aan het hoofd van het moederbedrijf. De nadruk ligt op het aanbieden van betaalbare, kwaliteitsvolle en duurzame kledij, geproduceerd met respect voor mens en natuur. De aandelen zijn 100% in handen van de familie, die zich op het vlak van familiale governance al verscheidene jaren laat begeleiden door een gespecialiseerd team. Er is een familiecharter met familiale waarden uitgewerkt en er hebben ‘non-dits’ sessies plaatsgevonden over de generaties heen. Intussen zetelt de derde generatie ook in de Raad van Bestuur en neemt deze generatie een steeds actievere rol op in het familiebedrijf.

Allgrounders in infra

In 1963 ziet Hoogmartens Wegenbouw het levenslicht. Waar het initieel begon als puur aannemingsbedrijf voor het onderhoud van wegen onder het toeziend oog van oprichter Jaak Hoogmartens is de infrastructuurspeler uit Oudsbergen uitgegroeid tot een polyvalente speler op het vlak van infrastructuurwerken gaande van asfalt- en betonverwerking tot oppervlaktebehandeling, omgevingsaanleg en rioleringswerkingen. De jarenlange ervaring zorgt ervoor dat alle broodnodige expertises in huis zitten zodat de kwaliteit van de projecten hoog kan worden gehouden, gekoppeld met een lage doorlooptijd. Nadat de tweede generatie het bedrijf extern verkocht in 2010 is de onderneming sinds 2017 opnieuw 100% in familiale handen, meer precies in die van Tom Hoogmartens (3de generatie). Samen met zijn echtgenote Julie Dekker, die deel uitmaakt van het managementteam, zetten ze hun schouders onder de verdere duurzame groei van Hoogmartens Wegenbouw. De familiale waarden en missie werden opgenomen in de bedrijfsstrategie en de derde generatie zet volop in op verdere professionalisering van het familiebedrijf. Op vlak van governance doet de organisatie een beroep op een Raad van Advies die die hen 5 keer per jaar uitdaagt op strategisch, financieel en operationeel vlak.   

Family Business Center

Omdat familiebedrijven voor heel wat uitdagingen staan is het belangrijk om sterk in te zetten op de begeleiding van onze familiale ondernemingen. Voka – KvK Limburg biedt een dienstverlening op maat aan binnen het Family Business Center. Het is het aanspreekpunt en kenniscentrum voor familiebedrijven in Limburg. Vertrouwen, ervaringsuitwisseling en maatwerk vormen de basis van de ondersteuning aan familiale eigenaars-ondernemers. Of het familiebedrijf nu met twee generaties in handen wordt genomen of de dagelijkse gang van zaken straks wordt overgelaten aan de volgende generatie, Voka – KvK Limburg staat klaar in eender welke fase de onderneming zich bevindt.

“En dat is nodig”, zegt Ellen Olislagers, directeur eigenaars-ondernemers bij Voka – KvK Limburg. “We weten dat overdracht van de eerste naar tweede generatie slechts in 30% van de gevallen succesvol plaatsvindt. Met slechts 10% naar de derde generatie en 4% naar de vierde generatie is de continuïteit van familiebedrijven niet evident. Daarom is een unieke aanpak noodzakelijk. Hiervoor kunnen onze familiebedrijven op ons rekenen.”

De laureaat van de Fakkel 2023 wordt bekendgemaakt op 10 mei tijdens de Family Business Happening van Voka – KvK Limburg. Deze vindt plaats bij het bedrijf Hegge in Hamont-Achel, de Fakkel-winnaar van 2022.

Einde persbericht

 

Over Voka - Kamer van Koophandel Limburg

Voka – Kamer van Koophandel Limburg wil het meest nabije en invloedrijke professionele netwerk zijn voor Limburgse ondernemers en leden-ondernemingen. Gesteund door de hele Voka-organisatie wil ze als een neutrale, private en representatieve speler het vrij ondernemerschap stimuleren en ondersteunen. Met meer dan 3.100 leden is het goed voor meer dan 75% van de private tewerkstelling en toegevoegde waarde in Limburg.

Voka - Kamer van Koophandel Limburg
Gouverneur Roppesingel 51
3500 Hasselt