Tineke Kempeneers wordt nieuwe voorzitter Jong Voka Limburg

Tineke Kempeneers wordt op 30 juni 2022 de nieuwe voorzitter van Jong Voka Limburg. Ze neemt de fakkel over van Stijn Martens wiens mandaat dan afloopt. Kempeneers is nog maar vier jaar actief binnen Jong Voka Limburg maar kent als huidig ondervoorzitter en eigenaar van de bedrijven GalvacoatSteelcoat en Metalix het klappen van de zweep. “Het is een sneltrein geweest, maar ik voel mij goed omringd om het voorzitterschap van Jong Voka Limburg op mij te nemen”, stelt Tineke Kempeneers.

33 jaar jong en samen met haar zus is ze al de derde generatie Kempeneersen in het vak van metaalcoating en oppervlaktebehandeling. Het ondernemerschap vloeit door de aderen van Tineke Kempeneers, die na vier jaar actief te zijn binnen Jong Voka Limburg op 30 juni officieel het stokje overneemt van huidig voorzitter Stijn Martens. “Een mooie uitdaging, waar ik samen met alle jonge ondernemers in Limburg naar uitkijk.”

Ondanks de coronapandemie en de vele beperkingen zijn er onder het bewind van de afscheidnemende Stijn Martens enkele initiatieven tot volle ontbolstering gekomen. Naast het JOE-netwerk voor jonge ondernemende eigenaars is Jong Voka Limburg gestart met JOM, voor jonge ondernemende managers, en met JOS voor jonge ondernemende starters. “Er zijn intussen vijf JOE-groepen met telkens een tiental ondernemers, twee JOM-groepen en een eerste JOS-groep”, stelt Stijn Martens. “Ook hebben we het aantal activiteiten opgevoerd van een naar twee per maand: een voormiddag- en een avondevenement. Ik ben in het bijzonder trots op de uitbouw van de Jong Voka Gen Z Award, een wedstrijd voor ondernemende studenten die we van een volledig fysieke, over een volledig digitale naar een hybride editie lieten uitgroeien.”

“Thuis gekomen in een JOE-groep”

Het is uitgerekend via ‘haar’ JOE-groep dat Tineke Kempeneers de Jong Voka-microbe te pakken kreeg. “Ik ben pas vier jaar geleden lid geworden en onmiddellijk in zo’n JOE-traject gestapt. Dat was een openbaring, want ik had in mijn bestaande vriendenkring weinig tot geen ondernemers. Het voelde aan als thuiskomen. Ik kon sparren met leeftijdsgenoten. Het duurde nog geen twee jaar voor ze mij vroegen om ondervoorzitter te worden, een mandaat dat ik met veel plezier aanvaardde.”

Voorzitter met twee ondervoorzitters

Bij haar aanstelling introduceert ze meteen een nieuwe constructie met twee ondervoorzitters. Tineke Kempeneers: “Het ligt me wel om een voortrekkersrol op te nemen en vanuit een helikopterstandpunt vooruit te denken, eerder dan operationeel actief zijn. Om ons Jong Voka- netwerk verder uit te breiden, maar tegelijkertijd alles ook behapbaar te maken en kwalitatief hoog te houden worden er twee ondervoorzitters aangeduid: Davy Vanhaen van KRC Genk en Frederik Knapen van Medialife. Ook Thomas Jeurissen van MVT zit in het kerncomité.”

“Verder inzetten op kleine communities”

Gevraagd naar de accenten die ze de komende jaren wil leggen, komt Tineke meteen uit bij de kleine of beter gezegd mini-netwerkjes zoals de JOE-, JOM- en JOS-groepen. “We hebben de voorbije jaren gemerkt dat daar veel vraag naar is. Ze leveren andere meer diepgaande contacten op. Voor een aantal sectoren zijn we van plan ook specifieke kleine netwerken op te richten, in eerste instantie voor horeca en de bouw. Uiteraard blijft groeien in ledenaantal een ambitie. Maar er zal ook bijzondere aandacht zijn voor onze partners die ons tijdens de moeilijke coronajaren fantastisch gesteund hebben. We denken eraan activiteiten bij hen te organiseren of ze in een dankbare rol in te schakelen bij evenementen.”

“Dé uitdaging voor Jong Voka Limburg de komende jaren? Als meest relevante jongerennetwerk onze leden blijven samenbrengen en een platform bieden”, besluit Kempeneers. “Omdat we samen meer weten en samen sterker staan, zeker in crisistijden. Enkel zo kunnen we samen ondernemen en samen groeien.”