Verstoorde wereldhandel: Limburgse bedrijven zoeken samen naar oplossingen

China heeft een van de grootste havens ter wereld deels stilgelegd voor onbepaalde tijd. Door deze maatregel groeit de vrees dat de wereldhandel nog meer verstoord zal geraken. “In veel sectoren hebben de coronacrisis en lockdowns de bevoorradingsketen al erg geraakt. Wij starten nu de business club strategic sourcing op, waar bedrijven onderling ervaringen en kennis kunnen uitwisselen, om het hoofd te bieden aan deze problematiek op korte en lange termijn”, aldus Cathérine Dreesen, directeur internationalisatie & innovatie bij Voka – Kamer van Koophandel Limburg.

De maatregel om de Meishanterminal in de haven van Ningbo-Zhoushan te sluiten, kwam er nadat een medewerker positief testte op het coronavirus. Dat is niet de eerste keer: eind mei sloot China de haven van Yantian voor een maand, na een besmetting. “De kans is groot dat ook deze sluiting een grote invloed zal hebben op de wereldhandel en de bevoorradingsketen in veel sectoren. China was in het eerste trimester van 2021 de vijfde grootste importpartner voor Vlaanderen, goed voor zo een 4 miljard euro. In heel 2020 was dat 18 miljard euro. Belangrijke importgoederen zijn onder andere machines en uitrustingsgoederen, textiel en vervoermaterieel”, weet Cathérine Dreesen, directeur internationalisatie & innovatie bij Voka – KvK Limburg.

De toevoer van grondstoffen is al een hele tijd een groot probleem waar veel bedrijven onder lijden. Voka – KvK Limburg merkt dan ook dat er nood is aan een andere manier van denken bij aankoopstrategische keuzes en wil bedrijven hierin ondersteunen. “Meer dan ooit is het belangrijk om je bedrijf future-proof te maken. Door ondernemers samen te brengen rond problemen en opportuniteiten, komen ze tot betere oplossingen.” zegt Cathérine Dreesen, directeur internationalisatie & innovatie bij Voka – KvK Limburg.

Alternatieve toevoer, contractonderhandelingen, duurzaam sourcen en automatisering van het aankoopproces met slimme data zijn thema’s die behandeld worden tijdens de Business Club Strategic Sourcing. Bedrijven komen samen om ervaringen uit te wisselen om zo hun eigen aankoopbeleid te optimaliseren.

Meer weten over de Business Club Strategic Sourcing: https://www.voka.be/activiteiten/business-club-strategic-sourcing-1