Voka – KvK Limburg: "GIP bevestigt rol Limburg, maar aandeel blijft beperkt"
Limburg krijgt 222 miljoen euro voor mobiliteitsprojecten tot 2027 – focus ligt op Noord-Zuid en HOV, maar weinig ruimte voor kleinere dossiers
15 juli 2025

Voka – Kamer van Koophandel Limburg reageert gematigd positief op het nieuwe Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP) 2025-2029 van het Vlaams beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken. Hoewel Limburg expliciet wordt genoemd met cruciale projecten zoals de Noord-Zuidverbinding, HOV Limburg en investeringen in gewest- en waterwegen, blijkt het aandeel van Limburg binnen het totale Vlaamse investeringsbudget eerder beperkt.
Erkenning van Limburgse noden
De Vlaamse Regering voorziet 2,2 miljard euro extra investeringen in mobiliteit en infrastructuur per jaar. Voka Limburg verwelkomt het feit dat Limburg duidelijk op de radar staat, met aandacht voor enkele structurele knelpunten zoals de omleidingsweg Tongeren-Borgloon, een nieuwe spitstrook op de E313, en knelpunten zoals het kruispunt Ringlaan-Stationsstraat in Lommel en de N73 tussen Bree en Kinrooi. Ook duurzame mobiliteit krijgt ruimte, via investeringen in HOV Limburg, veilige fietsinfrastructuur en het economisch potentieel van het Albertkanaal.
"Voor een economische regio met logistieke ambities is dit een noodzakelijke erkenning," aldus Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Limburg. "We zien in het GIP belangrijke aanzetten, maar de uitdaging ligt in de uitvoering."
Beperkt aandeel in megaprojecten
Toch relativeert Voka Limburg het optimisme. Grote stedelijke gebieden zoals Antwerpen, Gent en Brussel domineren het investeringsprogramma met megaprojecten zoals de Oosterweelverbinding, de werken aan de Brusselse ring (R0), en stadsregionale ontsluitingsprojecten. Zeehavens zoals Antwerpen, Zeebrugge en North Sea Port trekken vanzelfsprekend grote budgetten aan, terwijl Limburg – zonder zeehaven – buiten deze hefboomprojecten valt.
"We missen Limburg in de lijst van projecten met Vlaamse of Europese hefboomwerking, ondanks strategische locaties zoals Genk en Lommel," aldus Leten. "Dat beperkt de structurele impact op onze regio."
Oproep tot daadkracht en uitvoeringskracht
Voka Limburg roept op tot een snelle en daadkrachtige uitvoering van de geplande Limburgse investeringen. Te vaak stuiten infrastructuurprojecten op vertragingen door complexe procedures en beperkte capaciteit. Een duidelijke planning en transparante opvolging zijn essentieel om van dit investeringsprogramma ook een effectief groeikader te maken.
"Limburg krijgt erkenning, maar we moeten erop toezien dat die erkenning ook verzilverd wordt in realisaties," besluit Leten.