Voka – KvK Limburg helpt kmo’s noodzakelijke digitale omslag te maken

Vlaanderen heeft een inhaalbeweging te maken om mee te zijn met het Europese koppeloton inzake digitale transformatie en om concurrentieel te blijven in de toekomst. Dat blijkt uit een nieuwe paper van Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen. Daarom biedt Voka - Kamer van Koophandel Limburg organisaties een intensief, langdurig begeleidingstraject aan, om hen te helpen die digitale omslag te maken waarbij het menselijke kapitaal centraal staat.

De Voka-paper neemt de digitaliseringsgraad van onze regio onder de loep. België scoort ondermaats in zowat elke ranglijst, terwijl voorbeeldlanden als Zweden, Finland, Nederland bij de top behoren. De kloof tussen grote en kleine bedrijven valt daarbij op. “Onze kmo’s lopen achterop, maar ze hebben heel wat troeven in handen om dit te keren. Onze kmo’s zijn wendbaarder om veranderingsprocessen op gang te brengen en uit te voeren. Ze hebben bovendien een sterke band met de klant, wat hen een enorm strategisch voordeel oplevert. Het is echter zaak om ook daadwerkelijk te durven starten met digitale transformatie, terwijl de overheid moet zorgen voor een beter kader en infrastructuur”, vertelt Dieter Somers, auteur van de Voka-paper.

Peter Van Eylen, CEO van Led techno: "Digitalisering kan niet zonder humane interactie. We investeren sterk in e-commerce en online marketing en als er geen menselijke dimensie bij komt kijken, vernauwt e-commerce zich tot louter een prijzenoorlog. Wij willen de kennis, service en het begrip van onze mensen net blijven inzetten om meerwaarde te creëren. De combinatie van het menselijke met het digitale: dat is dé uitdaging van ieder groeibedrijf.”

We stoten op een digitale paradox: bedrijfsleiders erkennen het belang van een digitale transformatie, maar slechts een op drie start effectief een veranderingstraject op. “Nochtans is digitale transformatie de enige weg om competitief te kunnen blijven. Net daarom biedt Voka - KvK Limburg nu een intensief begeleidingstraject aan om gestructureerd het hele bedrijfsproces te herdenken en te digitaliseren”, voegt Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Limburg, toe.

Uniek Digitaal Transformatie Traject

Voka- KvK Limburg lanceert een meerjarig begeleidingstraject om grote en kleine organisaties te ondersteunen en te coachen in hun digitale transformatie, met focus op menselijk kapitaal. Dit unieke traject is theoretisch onderbouwd en ontwikkeld samen met digitale pioniers zoals Rik Vera (Nexxworks), Anik Stalmans en Thibaut Heeren (Cegeka), Seth Maenen (Workitects) en Ward Decraemer (Mint Europe). De bouwstenen die zorgen voor een succesvol digitaal transformatietraject worden besproken in de Voka-paper.

De organisaties die zich aanmelden, starten een veranderingstraject op maat met als doel te digitaliseren binnen alle aspecten van hun bedrijfsmodel. “Hierbij wordt grote aandacht besteed aan menselijk kapitaal. Daarbij schakelen we experts in, bevelen we actieplannen aan en coachen we diverse personen doorheen de hele organisatie”, zegt Cathérine Dreesen, directeur internationalisatie en innovatie van Voka – KvK Limburg.

Ook voor digitaliseringsexpert Rik Vera gaat digitale transformatie veel verder dan het louter inzetten van nieuwe technologie of software: “Een digitale transformatie reikt veel verder dan enkel digitale tools inzetten. Het is een holistische aanpak, waarbij de klant centraal staat en waarbij de visie, de strategie en alle processen bekeken worden om tot betere prestaties te komen. Erg belangrijk is dat alle medewerkers mee zijn in het transformatietraject.”

Ondernemingen gezocht

Voka - KvK Limburg doet een oproep naar ondernemingen die de motivatie en durf hebben om zichzelf in vraag te stellen en die het belang van menselijk kapitaal erkennen, om zich kandidaat te stellen om samen met experts die noodzakelijke digitale omslag te maken. Het nieuwe begeleidingstraject wordt geheel op maat van de onderneming uitgewerkt. Het wordt mede gefinancierd door het Europees Sociaal Fonds (ESF) en door het Agentschap Innoveren & Ondernemen (Vlaio).