Voka – KvK Limburg is tevreden met opstart coronabarometer

Voka – Kamer van Koophandel Limburg vindt het positief dat het Overlegcomité eindelijk werk maakt van de coronabarometer. “Dit instrument moet ons in staat stellen de pandemie beter te beheren. Het zorgt ook voor voorspelbaarheid en biedt structuur aan de Limburgse ondernemingen”, zegt gedelegeerd bestuur Johann Leten. “We vragen daarom ook voldoende overleg zodat de barometer praktisch toepasbaar is in en voor onze bedrijven.”

Het Overlegcomité versoepelt noch verstrengt de coronamaatregelen. De omikronvariant zorgt voor een ongekende opstoot van besmettingen. Het blijft daarom belangrijk om de regels nauwgezet op te volgen. Voka – KvK Limburg roept daarom werkgevers en hun medewerkers op verantwoord met de maatregelen om te gaan.

Johann Leten, Voka – KvK Limburg: “We weten nog onvoldoende wat de opmars van de omikronvariant betekent voor de belasting van ons zorgsysteem. Als we willen blijven werken en ondernemen ondanks het virus moeten we collectief onze verantwoordelijkheid nemen om de verspreiding van het virus in te dammen, dat geldt voor elke ondernemer en elke medewerker.”

Telewerk

Het telewerk is voor onze Limburgse bedrijven en hun medewerkers vol te houden dankzij de ene terugkomdag per week. Die blijft ook na het Overlegcomité van vandaag logischerwijs behouden. “De inspectiediensten die de naleving van het telewerk controleren, stellen minder overtredingen vast dan in vorige telewerkperiodes. Dat is een belangrijk signaal dat bedrijven het telewerk maximaal toepassen”, zegt Johann Leten. “De bron van de besmettingen ligt echter niet op de werkvloer. En dus moeten we ook durven nadenken om het telewerk binnen afzienbare tijd af te bouwen.”

Coronabarometer

Voka – KvK Limburg staat positief ten aanzien van het systeem van de coronabarometer dat in de maak is. Met zo’n instrument zou onze reactie op stijgende cijfers voorspelbaarder en rationeler moeten worden. “We vragen in de komende dagen om voldoende overleg over de coronabarometer zodat ze ook praktisch toepasbaar is in en voor de bedrijven. Voka – KvK Limburg pleit al langer dan vandaag voor een objectiever en onderbouwd systeem om met het coronavirus om te gaan. We kijken dan ook uit naar de invoering van een coronabarometer in de komende periode”, besluit Johann Leten.