Voka – KvK Limburg viert historische en duurzame uitbreiding

Exact dertig jaar na de opening van het hoofdkantoor van Voka – KvK Limburg in Hasselt heeft het Huis van de Limburgse Ondernemer een historische opknapbeurt gekregen. Op minder dan twaalf maanden tijd heeft het Voka-gebouw aan de Gouverneur Roppesingel een duurzame nieuwbouw gekregen met extra vergaderzalen, een bistroruimte en patio. De hele benedenverdieping is ook volledig vernieuwd en omgetoverd tot een hypermodern onthaal met een grote LED-wall en hybride meetingruimtes. Alle daken zijn ook maximaal voorzien van zonnepanelen. “Met deze historische en duurzame uitbreiding krijgen onze leden, partners én medewerkers wat ze verdienen: een nog betere dienstverlening en inspirerende werkplek. Ik kan alle betrokken partijen niet genoeg bedanken voor hun creativiteit en inzet van de afgelopen maanden”, zegt Joris Vancken, voorzitter van Voka – KvK Limburg die samen met gouverneur Jos Lantmeeters en Vlaams minister Lydia Peeters het vernieuwde Huis officieel inhuldigde.

Het was in 2022 dat de werken aan het Huis van de Limburgse Ondernemer werden aangekondigd. Het gebouw dateert van 1994 en heeft zich de afgelopen dertig jaar ontpopt tot een landmark waarvan de architectuur de transparantie van de organisatie benadrukt. “Maar door de sterke groei die onze organisatie kent zowel in ledenaantal (+3.300) als medewerkers (meer dan 70) drong een opknapbeurt zich meer dan op”, verklaart Joris Vrancken, voorzitter van Voka – KvK Limburg. “Daarnaast was de bestaande infrastructuur niet aangepast aan de huidige duurzaamheidsnormen. We hebben de ambitie om als Voka – KvK Limburg te blijven groeien. Daarom is het belangrijk dat ook ons gebouw mee-evolueert. Enkel zo kunnen we onze ondernemingen een betere service bieden én onze medewerkers een nieuwe inspirerende werkplek garanderen.”

Duurzaam en vernieuwend

Na de opdrachtdefinitie en het uitschrijven van een architectuurwedstrijd viel de keuze op het Hasseltse architectenbureau UAUcollectiv. “Tijdens het voortraject hebben we samen met Upspace een brede bevraging gehouden onder de leden en medewerkers van Voka- KvK Limburg, alsook de huurders en gebruikers van het gebouw”, vertelt Massimo Pignanelli van UAUcollectiv. “Op basis van deze resultaten hebben wij een analyse gemaakt over hoe zij de nieuwe invulling zagen.”

Na een uitgebreid aanbestedingstraject is de firma Driesen uit Pelt aangesteld als hoofdaannemer van het project. “Samen met de architect en onze onderaannemers hebben we eerst aan de zijkant van het gebouw een nieuwe rechtse vleugel opgetrokken met twee nieuwe vergaderalen en een polyvalente bistroruimte”, vertelt Marc Thonissen van de firma Driesen. “Via een kloostergang is de nieuwe vleugel verbonden met het bestaande gebouw, waardoor ook een gezellige patio is gecreëerd met aandacht voor rust en natuur. Op de muur van deze nieuwe gang is een heuse ‘History Wall’ aangebracht waarop de rijke geschiedenis van Voka – KvK Limburg en de Limburgse economie staat te lezen.”

Naast de nieuwbouw is ook de bestaande benedenverdieping volledig vernieuwd. Zo zijn de inkom en de zalen in een gloednieuw jasje gestoken, is een nieuwe vergaderzaal gebouwd, zijn de tussenwanden vervangen, net als het meubilair. De keuken is vergoot, het geluid en licht zijn aangepast in functie van hybride meetings en events en zijn er opfriswerken uitgevoerd op alle verdiepingen. De eyecather aan het onthaal is ongetwijfeld de grote LED-wall waarop actuele informatie en creatieve content voor iedere bezoeker zichtbaar is. Tot slot zijn alle daken maximaal voorzien van zonnepanelen en zijn alle voorzieningen aanwezig om de volledige parking uit te rusten met laadpalen voor elektrische voertuigen. De totale investeringskost voor dit project bedraagt meer dan 3 miljoen euro.

“Het was geen vanzelfsprekendheid om dit alles te realiseren, maar dankzij duidelijke communicatie en goede afspraken tussen alle bouwpartners en een correcte opvolging van bouwcoördinator Koen Van Herck van de firma H.Essers zijn we erin geslaagd dit project binnen tijd en binnen budget op te leveren”, aldus Marc Thonissen.

Officiële inhuldiging

Net als dertig jaar geleden toen gouverneur Harry Vandermeulen het Voka-gebouw officieel opende, was het opnieuw de provinciegouverneur die afzakte naar Voka – KvK Limburg om de nieuwbouw officieel in te huldigen.

Gouverneur Jos Lantmeeters: Voor ondernemingen in de provincie Limburg is een bloeiende werkgeversorganisatie zoals Voka – KvK Limburg van onschatbare waarde. Door nauwe samenwerking tussen bedrijven te stimuleren, regionale belangen te behartigen en lokale uitdagingen aan te pakken, fungeert zij als een motor voor economische vooruitgang en welvaart in Limburg. In deze nieuwbouw kunnen ondernemers terecht voor de ondersteuning die ze nodig hebben om te groeien en te innoveren.”

“Uiteraard moet ik alle betrokken partners bedanken voor de inspanningen die ze de afgelopen periode hebben geleverd. Dan heb ik het over de raad van de bestuur, het bouwteam, de bouwcommissie, het auditcomité en de externe auditeur. Daarnaast zijn de architect, de hoofdaannemer en onderaannemers van onschatbare waarde geweest. Onze partners en klanten bedank ik voor hun begrip en trouw, én uiteraard mag ik onze Voka-medewerkers niet vergeten die de afgelopen maanden in vaak moeilijke omstandigheden zich bleven inzetten voor onze bedrijven. Deze nieuwbouw geeft onze organisatie nieuwe energie om er keihard tegenaan te gaan, en alles te geven voor onze leden-ondernemingen in het belang van onze economie en onze samenleving. In dit vernieuwde Huis gaan we meer dan ooit samen ondernemen om samen te groeien”, besluit Joris Vrancken.