"Wegwijs in financieringslandschap helpt ondernemers verder groeien”

Onbekend is vaak onbemind. Dat geldt ook zo voor de verschillende financieringsvormen die er vandaag allemaal bestaan voor ondernemingen. Een nieuwe formule van Voka om ondernemers kennis te laten maken met de verschillende financieringsvormen voor de verdere groei van hun onderneming was dan ook meteen een schot in de roos. 40 bedrijven onderzochten of externe financiering een optie kan zijn voor de verdere groei van hun bedrijf. “Een externe kapitaalinjectie kan een boost zijn om je bedrijf op een positieve manier in de kijker te zetten. Helaas is het soms moeilijk om de bomen door het bos te zien in het financieringslandschap. Met dit traject proberen we de nodige handvaten aan te reiken om alle mogelijkheden op een rijtje te zetten,” blikt een tevreden directeur eigenaars-ondernemers Axelle Henrard van Voka – Kamer van Koophandel Limburg terug.

Voka bracht in het voorjaar een exclusieve groep van ondernemers samen om hen wegwijs te maken in het financieringslandschap. De insteek van dit traject is om ondernemers kennis te laten maken met de mogelijkheden van verschillende financieringsvormen. Experten namen de ondernemers mee op sleeptouw en gaven hen een aantal kapstokken mee waar ze rekening mee moeten houden als ze ooit externe financiering overwegen. Axelle Henrard bevestigt dat er steeds meer bedrijven deze piste overwegen en aan kapitaal is er vooralsnog geen gebrek maar ondernemers die deze keuze overwegen zijn toch best goed voorbereid.

Ivo Marechal, één van de fouding partners bij Down 2 Earth, een onafhankelijk durfkapitaalfonds dat bedrijven begeleidt naar de volgende stap in hun groeiverhaal was één van de mentoren voor de ondernemers in Limburg. Ook hij zag hoe ambitieuze KMO’s de afweging maakten of externe financiering een optie zou kunnen zijn voor deze bedrijven. “We hebben doorheen dit traject het belang van slim geld benadrukt. Puur een financiële investeerder die een zak geld op tafel legt is minder interessant dan je te laten omringen door partijen die ook inhoudelijk een toegevoegde waarde kunnen bieden,” aldus Ivo Marechal.

Een van de deelnemers aan dit traject was Rob Creemers, oprichter van het ondertussen snelgroeiende CTESO. Om de verdere groei van zijn bedrijf te financieren wilt hij een weloverwogen keuze maken. “Tijdens dit traject werd de brede waaier van financieringsmogelijkheden uitgelegd. Maar er werd ook stilgestaan bij de impact van een mogelijke investeerder op jouw bedrijf. Door ervaringen uit te wisselen met andere ondernemers die ook alle alternatieven willen afwegen reflecteer je automatisch naar je eigen situatie. Het is zeker niet zo dat wij nu op zoek gaan naar een extra investeerder. We weten nu wel welke opties er eventueel zijn en wat de impact op het bedrijf zal zijn. De tips die we hier hebben meegekregen gaan we zeker meenemen naar de toekomst.”