Wijnlabel zet Belgisch-Limburgse wijnen op de kaart
Voka – KvK Limburg en Visit Limburg bundelen krachten om de lokale wijnbouwers te ondersteunen
22 maart 2024
Voka – KvK Limburg en Visit Limburg slaan de handen in elkaar om de lokale wijnbouwers te ondersteunen en de beleving van streekwijnen te bevorderen. Dit doen ze door middel van een Belgisch-Limburgs wijnlogo, een symbool van sterke lokale verbondenheid tussen wijnproducenten en horecaondernemers, dat extra aandacht vestigt op wijn als streekproduct. Het logo wordt als sticker en stempel ter beschikking gesteld aan horecaondernemers. “Het wijnlogo is niet alleen een symbool van lokale trots, maar ook een manier om gasten attent te maken op het kwaliteitsvolle aanbod aan streekwijnen. We willen mensen aanmoedigen om te genieten van de unieke smaken die onze regio te bieden heeft”, aldus Igor Philtjens, gedeputeerde en voorzitter van Visit Limburg en Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka - KvK Limburg.
Voka – KvK Limburg en Visit Limburg werken samen om met het Belgisch-Limburgse wijnlabel de sterktes van lokaal ondernemerschap in de verf te zetten en te ondersteunen en tegelijk de aandacht te vestigen op de groeiende sector van de Belgisch-Limburgse wijnbouw. Die sector zorgt immers naast een landbouwinvulling ook voor een extra gastronomische en toeristische beleving. Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Limburg: "Dit initiatief benadrukt de waarde van samenwerking tussen verschillende sectoren. Het verenigt immers lokale producenten, ondernemers en consumenten in een gedeelde passie voor wijn als kwalitatief streekproduct. Door deze economische kruisbestuiving wordt professionalisering en groei in de sector in de hand gewerkt."
Wijnlogo voor Limburgse wijnambassadeurs
De ronde wijnsticker heeft een diameter van ongeveer 30 cm. Op de sticker zie je een wijnfles en een aantal gekleurde lijnen die de diversiteit van de Limburgse landschappen illustreren waaruit ook de verschillende kwaliteitsvolle smaken van de Limburgse wijnen voorkomen. Onderaan staan de logo’s van Visit Limburg en Voka – KvK Limburg. De sticker kan bevestigd worden aan de ingang of het onthaal van de uitbating. De sticker werd al door 20 ondernemers aangevraagd, verspreid over heel Limburg. Dat zijn:
- Restaurant Klost'r (Riemst)
- Restaurant De Mijlpaal (Tongeren)
- Restaurant NYDE (Borgloon)
- 't Johannietershuys (Borgloon)
- Hoeve Roosbeek (Sint-Truiden)
- Vous Lé Vous (Hasselt)
- Wijnbar Dito (Hasselt)
- Het CORdAAT (Hasselt)
- Bistrot Prêt-à-Goûter (Heusden-Zolder)
- Imprévu (Houthalen-Helchteren)
- Robijn - Wine & Dine (Genk)
- Restaurant De Kristalijn (Genk)
- Restaurant Moonstone (Genk)
- Terhills Hotel (Maasmechelen)
- Hotel De Maretak (Dilsen-Stokkem)
- Slagmolen (Oudsbergen)
- Orshof (Oudsbergen)
- 't Pure Genot (Dilsen-Stokkem)
- Ratatouille (Maaseik)
- Amitié (Kinrooi)
Naast de sticker is er ook een stempel ontworpen. Deze is vooral geschikt om in een menukaart te gebruiken, wanneer er Limburgse wijnen in vermeld staan. Van de stempelafdruk is ook een digitale versie voorzien, die horecaondernemers kunnen gebruiken op hun website.
“In regio’s als Frankrijk en Italië wordt de wijnidentiteit gepromoot door een keurmerk dat garant staat voor culinaire verwennerij door producten van eigen bodem. We moeten zeker niet onderdoen voor buitenlandse wijnen en mogen onze producten zeker gebruiken als extra belevingstroef”, aldus Igor Philtjens, gedeputeerde en voorzitter van Visit Limburg.
Sticker al in gebruik bij Innesto
Het nieuwe wijnlogo werd voorgesteld bij restaurant Innesto in Zonhoven, dat zelf Belgisch-Limburgse wijnen op de kaart heeft staan. Koen Verjans, chef bij restaurant Innesto: "Wij zijn verheugd om deel uit te maken van dit initiatief en onze steun te betuigen aan de lokale wijnindustrie. Het past perfect bij onze filosofie van het promoten van lokale producten en smaken. En Limburgse wijn moet bovendien niet onderdoen voor andere wijnen. We mogen er gerust wat chauvinistischer over zijn."
Ondernemers die geïnteresseerd zijn in het verkrijgen van de sticker kunnen hiervoor terecht bij Visit Limburg. Als onderdeel van de lanceringsactie zijn er 100 gratis stickers en stempels beschikbaar. Na uitputting van de lanceringspakketten blijft het mogelijk om de sticker gratis aan te vragen en de stempel aan te kopen.
Limburgse wijn in opmars
In de gastronomische wereld wordt wijn uit Limburg erkend als een topproduct dat met veel genoegen in restaurants wordt geschonken. De combinatie van het ideale klimaat, een goede ondergrond, vakmanschap, de gedrevenheid en kundigheid van de wijnbouwers maakt dat wijn uit Limburg de voorbije jaren enorm scoort in binnen- en buitenland. Zowel kwalitatief als kwantitatief nam wijn uit Limburg een hoge vlucht. Het aantal wijnboeren in Limburg blijft bovendien toenemen. In 2022 waren er in Limburg al 40 professionele wijnbouwers met een totaal aan 128 hectaren. Er werd zo’n 627.000 liter wijn geproduceerd. Cijfers voor 2023 zijn nog niet beschikbaar, maar het belooft, dankzij de warme maand september, ook een topwijnjaar te worden.
Kansen voor wijntoerisme
De groeiende sector van de wijnbouw creëert bovendien kansen voor het wijntoerisme, wat vaak meerdaags verblijftoerisme is. Het Limburgs toerisme staat synoniem voor beleving: feeërieke landschappen, prachtige natuur, een rijkdom aan erfgoed, een uitnodigend platteland afgewisseld met stedelijke kernen, een rijkelijke gastronomie en een groot pallet aan streekproducten. Kers op de taart: de hartelijke gastvrijheid. De groeiende wijncultuur past volledig in het toeristisch verhaal van beleven en genieten. “Zo kan wijntoerisme ook zorgen voor een verlenging van het toeristisch seizoen”, zegt Igor Philtjens. “Wijntoerisme is een groeiende niche. We zien vandaag al geleide rondgangen, degustaties en events op talrijke wijndomeinen. Er ontstaan nieuwe concepten door innovatieve verbindingen tussen de wijndomeinen met fiets- en wandelroutes. Er zijn creatieve logiesvormen van glamping in wijnvaten tot een overnachting op een wijndomein. Ik ben ervan overtuigd dat de ondernemerszin van de toeristische ondernemers en van de wijnbouwers in de nabije toekomst nog meer innovatieve productcombinaties zal opleveren. De Belgisch-Limburgse wijnidentiteit kan deze kansen een duwtje in de rug geven.”
Limburgse Wijnbouw 360°
Als initiatief ter promotie van Limburgse wijnen, brengen Voka – KvK Limburg en Stichting Promotie Limburgse Wijn jaarlijks alle spelers samen in een ‘Limburgs Wijnbouwcongres’. Dertig sprekers uit de sector lichten elk in zeven minuten hun initiatief toe. Van marktinnovaties, opleidingsmogelijkheden, financiering, onderzoek, wijntoerisme, … Het congres zal doorgaan op 25 april in het auditorium van de Corda Campus.
Meer info over het Wijnbouwcongres hieronder: