Arbeidsmarktkrapte noopt Lommelse kaasverwerker tot creativiteit

Voka - KvK Limburg Welt focust op duurzaam personeelsbeleid

Meer dan acht op tien bedrijven in Limburg vindt moeilijk geschikte medewerkers. “Ondernemingen met een inclusieve bedrijfscultuur hebben troeven in handen om talent aan te trekken en te behouden”, zegt Johann Leten, gedelegeerd bestuurder bij Voka – KvK Limburg tijdens de week van Welt. Kaasverwerkingsbedrijf Flanders Food Productions (FFP) in Lommel kiest daarom voor een inclusief HR-beleid om de krapte op de arbeidsmarkt op te vangen. “Naast onze eigen FFP Academy werken we samen met uitzendkantoren om Poolse en Filipijnse arbeidskrachten aan te trekken”, zegt Inge Rooyakkers, HR-manager van Flanders Food Productions. Tijdens de week van Welt vestigt Voka – Kamer van Koophandel Limburg de aandacht op een divers en duurzaam personeelsbeleid.

Bijna 20 jaar geleden begon FFP onder leiding van Axel Van de Poel kleinschalig met het raspen van kaas. Vandaag is het bedrijf in Lommel uitgegroeid tot een duurzame onderneming met een 100-tal medewerkers dat zich bezighoudt met het verwerken van harde en semi-harde kazen. Vandaag de dag draaien zij een omzet van 130 miljoen euro. “De afgelopen jaren hebben we onze capaciteit sterk uitgebouwd door 37 miljoen euro te investeren in nieuwe productielijnen en opslaginfrastructuur”, zegt HR-manager Inge Rooyakkers. “We zijn zeker niet bang om te investeren. Ook de volgende jaren staan er nog concrete investeringen op de planning, goed voor in totaal meer dan 15 miljoen euro. Zo willen we naar een duurzame uitbreiding van ons personeelsbestand.”

Multiculturele werkvloer

Maar net als bij meer dan acht op de tien bedrijven in Limburg speelt ook de krapte op de arbeidsmarkt de kaasverwerker in Lommel parten. “En dat is niet onlogisch als je weet dat er vandaag voor honderd Limburgse vacatures slechts zestig werkzoekenden zijn”, zegt Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Limburg. “Tel daarbij het feit dat er de komende vijftig jaar meer mensen de arbeidsmarkt verlaten dan betreden en het is duidelijk dat er iets moet gebeuren. Zelfs wanneer we het gros van de 130.000 Limburgers die vandaag bewust niet deelnemen aan de arbeidsmarkt kunnen activeren, zullen we op termijn terug in de problemen komen. Economische migratie wordt daarom een pure noodzaak om onze bedrijven verder te doen groeien.”

Vooral technische profielen zijn moeilijk te vinden”, verklaart Rooyakkers. “De werkloosheidsgraad in onze streek is erg laag, en ook onze concullega’s zijn hard op zoek naar nieuw werkkrachten. Dit vertraagt onze groei. Via interne opleiding en training via ons eigen FFP Academy maken we werk van een aantrekkelijk onboarding- en retentiebeleid. We geven leergierige en gemotiveerde collega’s de kans om binnen Flanders Food Productions hun carrière een nieuwe wending te geven, samen met een correcte verloning en een familiale bedrijfscultuur. Dat houdt ons kostbaar talent hier.”

Maar omdat het arbeidsmarktprobleem nog even zal aanhouden zoeken ze bij het bedrijf naar creatieve oplossingen. “ Zo werken we samen met uitzendkantoren die Poolse en Filipijnse medewerkers naar België haalt. Momenteel werken er in onze onderneming heel wat Poolse arbeiders. Zij zijn perfect geïntegreerd in onze samenleving en leveren uitstekend werk. Ook hebben we enkele Filipijnse medewerkers tewerkgesteld hier en er zijn er nog vier onderweg. Op korte termijn geloof ik sterk dat buitenlandse arbeidskrachten een oplossing kunnen zijn voor het tekort aan personeel.”

(Her)scholen ​

Op lange termijn zijn echter duurzame oplossingen nodig om de krapte op de Limburgse arbeidsmarkt aan te pakken. “Ik denk aan meer samenwerking met scholen en onderwijsinstellingen, en het herscholen van eigen personeel van niet-technisch naar technische profielen”, stelt de Lommelse HR-manager. “Intussen zetten we volop in op toekomstgericht en werkbaar werk. Zo gaan we investeren in een nieuwe selectie- en opvolgingstool alwaar de mogelijkheid bestaat om de uitzendkrachten individueel op te volgen m.b.t. status on-the-job training en opleiding. Ook starten we met een peter- en meterschap. Elke starter zal een ‘buddy’ toegewezen krijgen die hem of haar helpt bij de onboarding en opleiding.

Week van Welt

Het verhaal van Flanders Food Productions kadert in de week van Welt van Voka – KvK Limburg. Met het Welt-programma willen we ondernemingen bijstaan in het ontwikkelen van een duurzaam HR-beleid. “Ondernemingen met een inclusieve bedrijfscultuur hebben troeven in handen om talent aan te trekken en te behouden,” zegt Johann Leten. “Wie met Voka – KvK Limburg Welt inzet op inclusie, investeert in een sterkere en succesvollere onderneming. Bedrijven die een afspiegeling zijn van de samenleving, begrijpen beter de noden van de markt.”

Vorig jaar hebben we met Welt 60 bedrijven begeleid in een duurzaam en inclusief HR-beleid. Ook dit jaar bieden we 16 sessies aan 60 bedrijven aan, met een diversiteit aan interessante sprekers en cases. Limburgse ondernemingen kunnen kosteloos deelnemen aan Voka Welt. Welt wordt gefinancierd met steun van het Europees Sociaal Fonds (ESF).

Meer info vindt u op: https://www.voka.be/limburg/arbeidsmarkt-onderwijs/arbeidsmarkt