Bodson, Cretskens of Jansen: wie wint de Ondernemersprijs Herman Dessers?

Philippe Bodson (ASL Group), Suzy & Raymond Cretskens (Groep Cretskens) en Nadia Jansen (Group Jansen) zijn de kanshebbers op de prestigieuze Ondernemersprijs Herman Dessers. Voka – KvK Limburg beloont met deze onderscheiding een persoon, onderneming of organisatie die een uitzonderlijke prestatie heeft geleverd op economisch, sociaal, cultureel of wetenschappelijk vlak en dat ten gunste van de provincie Limburg. De laureaat van de Ondernemersprijs wordt op 2 juni bekendgemaakt tijdens het event “Onder de Sterren”, een groots gala met awardshow voor ondernemend Limburg.

Al voor de 28ste keer heeft Voka – Kamer van Koophandel Limburg het genoegen om de prestigieuze Ondernemersprijs Herman Dessers uit te reiken. “Met deze onderscheiding willen wij een persoon, onderneming, organisatie, instelling, vereniging of groepering uit Limburg belonen die een uitzonderlijke prestatie heeft geleverd”, vertelt Karin Van De Velde, voorzitter van Voka – KvK Limburg. “Deze prestatie kan op economisch, sociaal, cultureel of wetenschappelijk vlak gebeurd zijn, en dat ten voordele van de provincie Limburg. Op deze manier krijgt onze provincie een positieve uitstraling over de grenzen heen.”

De toewijzing van de Ondernemersprijs Herman Dessers gebeurt in twee fases. Na een oproep in het Voka-magazine Bedrijvig Limburg krijgen de meer dan 20.000 lezers de kans om nominaties door te geven. Uit de vele inzendingen worden de meest voorkomende namen gebundeld. Op basis van een financiële en media-analyse kiest de jury drie genomineerden en één winnaar.

De jury van de Ondernemersprijs Herman Dessers bestaat uit: Karin Van De Velde (voorzitter Voka – KvK Limburg), Johann Leten (gedelegeerd bestuurder Voka – KvK Limburg), Ivo Marechal (lid bestuurscomité Voka – KvK Limburg), Hendrik Esssers (bestuurder Voka – KvK Limburg), Indra Dewitte (Hoofdredacteur HBvL), Eddy Eerdekens (hoofdredacteur TVL), Bernard Vanheusden (rector UHasselt) & Jos Lantmeeters (gouverneur provincie Limburg).

De drie genomineerden in alfabetische volgorde:

Philippe Bodson (ASL Group)

“Van vliegen een plezier maken.” Het was 25 jaar geleden de droom van Philippe Bodson. Met in 2022 activiteiten in de luchtvaart, reizen, events en catering mag je gerust concluderen dat de Hasseltse ondernemer die droom meer dan verwezenlijkt heeft. De 57-jarige Hasselaar stelt vandaag in zijn verschillende businesstakken zo’n 300 mensen te werk. In 1997 hield hij zijn luchtvaartmaatschappij ASL Group boven de doopvont. 25 jaar later heeft Bodson met ASL een vloot van 45 toestellen en 120 piloten. Met de bouw van een gloednieuwe privé-terminal op de luchthaven van Luik, investeringen in twee medische vliegtoestellen én de eerste twee elektrische vliegtuigen in ons land blijft de Hasselaar ook ver buiten Limburg hoge topen scheren.

Suzy & Raymond Cretskens (Groep Cretskens)

19 lokale Carrefours in franchise, drie industriële bakkerijen, twee bouwbedrijven, interimkantoren en verschillende participaties in andere ondernemingen. Het hoeft geen betoog dat Suzy & Raymond Cretskens totaalondernemers zijn. Waar het koppel uit Dilsen-Stokkem hun eerste supermarkt kocht in 1993 in Eisden (Maasmechelen) telt de Groep Cretskens vandaag een brede waaier aan bedrijfsactiviteiten. Het zijn weloverwogen bedrijfskeuzes die goed zijn voor 700 jobs. Onder het motto “leg de lat maar wat hoger zodat je wel moet springen” zijn Suzy & Raymond Cretskens een voorbeeld van het puur en onversneden ondernemerschap in onze provincie. En nu dat ook de twee dochters meer verantwoordelijkheid krijgen binnen de Groep lijkt ook de continuïteit op lange termijn verzekerd ten huize Cretskens.

Nadia Jansen (Group Jansen)

In 2005 nam Nadia Jansen de rol van CEO over van haar vader René, en vormde het bouwbedrijf uit Meeuwen om van een puur afwerkingsbedrijf tot een aannemersonderneming dat totaaloplossingen op maat aanbiedt. Het bleek de succesformule voor het groeiverhaal van Group Jansen. In acht vestigingen – met hoofdkantoor in Zonhoven – zijn vandaag zo’n 460 medewerkers aan de slag. Met spraakmakende projecten zoals Vaccinopolis in Antwerpen, Nike in Laakdal en het hoofdkantoor van Google in Brussel oogt het portfolio van Nadia Jansen divers en indrukwekkend. En dan spreken we nog niet over de werfcontainer van de toekomst waarmee ze veelvuldig in de pers kwam. Met twee recente overnames in Antwerpen verstevigt Group Jansen haar positie op de markt. Het is dan ook correct te stellen dat Nadia Jansen een frisse wind doet waaien binnen de Limburgse bouwsector.

Onder de Sterren

“Onze drie kanshebbers op de Ondernemersprijs Herman Dessers zijn stuk voor stuk ambassadeurs voor het Limburgse ondernemerschap”, zegt Karin Van De Velde. “Zij zijn het levende bewijs van ondernemerschap dat kan groeien en bloeien in onze provincie. Ondernemen doe je namelijk in goede én in kwade dagen, dat weten onze genomineerden als geen ander. En hoewel er maar één de laureaat kan worden van onze Ondernemersprijs, verdienen ze alle drie deze erkenning voor hun bijdrage aan het Limburgse ondernemerslandschap.”

Wie de opvolger wordt van Paul Kerkhofs (APK Group), wordt bekendgemaakt op donderdag 2 juni tijdens het event “Onder de Sterren”, hét Limburgse Ondernemersgala met een exclusieve awardshow waarop we ook alle winnaars van onze Vokawards nog eens extra in de kijker zetten.

Meer info over “Onder de Sterren” vind je hier: https://www.voka.be/limburg/onder-de-sterren