"Brexit vormt extra horde voor economische groei in 2022”

Naast corona blijkt de Brexit in 2022 nog een extra uitdaging te zijn voor de Limburgse economie. Uit een Brexit-bevraging bij onze leden blijkt immers dat driekwart van de ondernemingen denkt dat de echte impact van de Brexit pas in de loop van volgend jaar duidelijk zal worden. Dit jaar kampten Limburgse bedrijven met een gemiddelde kostenstijging met 5% door de Brexit. “Een Green Corridor tussen Vlaanderen en het Verenigd Koninkrijk waarbij de douanecontroles tot een minimum worden beperkt, kan een troef opleveren voor onze regio”, aldus Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Limburg.

In de Voka-bevraging bij 80 Vlaamse bedrijven die intensief zakendoen met het Verenigd Koninkrijk gaven 2 op 3 bedrijven aan dat ze geconfronteerd worden met een kostenstijging ten gevolge van de toegenomen douaneformaliteiten. Uit een eerdere Brexit enquête van Voka – KvK Limburg bleek dat Britse activiteiten van Limburgse bedrijven gemiddeld genomen ongeveer 5% duurder zijn geworden na de Brexit. De toegenomen douanekosten zijn verantwoordelijk voor het leeuwendeel van deze kostenstijging.

Het Verenigd Koninkrijk is nu al bijna twee jaar geen lid meer van de Europese Unie. Op 31 januari 2020 trad het terugtrekkingsakkoord in werking waarmee het VK officieel uit de EU trad. De ‘echte’ Brexit vond echter ruim een jaar later plaats: 1 januari 2021 luidde het einde van de zogenaamde transitieperiode in, waardoor bedrijven ook in de feiten geconfronteerd werden met de negatieve gevolgen van de Brexit. De chaos in de onmiddellijke nasleep bleef in grote mate uit, althans aan deze zijde van Het Kanaal. Onze bedrijven, havens en overheden waren goed voorbereid en wisten de initiële impact van de Brexit uitermate goed op te vangen.

430 Brexitvragen

De impact van de Brexit heeft zich nog maar gedeeltelijk gemanifesteerd: zo verwachten 3 op 4 bedrijven bijkomende hinder aan VK-zijde voor douane en andere grensformaliteiten in 2022. De Britten hebben gekozen om de douanecontroles gefaseerd in te voeren. In 2022 komen er zo nog controles bij, die opnieuw onzekerheid creëren voor bedrijven. “Dat de onzekerheid nog steeds groot is, blijkt uit de 430 Brexitvragen die we in 2021 behandelden. Daarnaast vonden meer dan 400 ondernemers hun weg naar één van de twintig opleidingen die we rond het thema organiseerden”, zegt Cathérine Dreesen, directeur internationalisatie en innovatie bij Voka – KvK Limburg.

Daarnaast organiseerde Voka - KvK Limburg verschillende acties om bedrijven op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen rond de Brexit. Zo boden we een 20-tal specifieke opleidingen waarmee we bijna 400 deelnemers bereikten. Naast actuele webinars en een Brexit readiness scan kozen we ook voor de aanstelling van één specifiek Brexit aanspreekpunt. “De provincie ondersteunde het Brexit Problem Solving Team, waarmee ondernemingen met raad en daad worden bijgestaan. Via een ervaren experten-panel krijgen bedrijven in een één-op-één moment uitleg over hoe ze hun onderneming Brexit-proof maken”, aldus Tom Vandeput, gedeputeerde van Economie en Europese Aangelegenheden .

Green Corridor

Voka - KvK Limburg blijft intussen pleiten voor een Green Corridor tussen Vlaanderen en het Verenigd Koninkrijk. “Zo’n Green Corridor kan ervoor zorgen dat er nauwelijks nog douanecontroles in de havens hoeven te gebeuren voor bepaalde zendingen. Dat levert de bedrijven tijdswinst op en een besparing van kosten. Op die manier kan de Brexit een kans zijn om door innovatie in de logistiek extra handel aan te trekken”, besluit gedelegeerd bestuurder van Voka – Kamer van Koophandel Limburg Johann Leten.