Conjunctuurbarometer voorspelt langgerekte stagnatie

"Coronacrisis mag geen excuus blijven voor ontspoorde begroting"

Na de steile klim uit het coronadal staat ons de komende maanden een langgerekte stagnatie te wachten. De nieuwste conjunctuurbarometer van Voka – Kamer van Koophandel Limburg voorspelt dat onze economische activiteit mogelijk tot de jaarwisseling op een plateau blijft hangen. “De broodnodige opwaartse beweging is nog niet te zien. We moeten nu dringend de volledig ontspoorde overheidsbegroting op orde brengen. Enkel met groei kunnen we onze welvaartsstaat blijven bekostigen“, zegt Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Limburg. ​

Met 72 punten bereikt de conjunctuurindicator in maart opnieuw het pre-coronaniveau van februari 2020. Dit impliceert een winst van 21 punten tijdens het eerste kwartaal. In de loop van het tweede kwartaal blijft de expansieve kracht van de conjunctuurontwikkeling onverkort behouden, zodat het indicatorniveau in juni oploopt tot 91.8 punten. Hierachter schuilt een activiteitsniveau dat equivalent is aan dat van de jaarwisseling 2018-2019. Op basis van de data die momenteel beschikbaar zijn, zou de steile expansie uit de eerste jaarhelft vanaf het begin van de zomer overgaan in een langgerekte stagnatie rond 93 punten. Die stagnatie kan mogelijk aanhouden tot de jaarwisseling. Het spreekt echter voor zich dat de effectieve levensvatbaarheid van dit scenario in hoge mate afhankelijk is van een succesvolle exitstrategie en het uitblijven van een vierde golf met bijbehorende nieuwe maatregelen.

Lees hier de volledige conjunctuurbarometer

Recurrente overheidsuitgaven aanpakken

Onze overheidsschuld was al wankel en de pandemie heeft daar nog een miljardenfactuur bovenop gelegd. In 2020 liet ons land een ongezien begrotingstekort van 42,3 miljard euro optekenen. De overheidsschuld klom naar 515 miljard euro of 48.000 euro per Belg. Dit zomaar toewijzen aan de overheidsondersteuning tijdens de crisis is echter te kort door de bocht. Net door die steun bleef onze economie overeind en is structurele schade grotendeels vermeden.

Het zijn vooral de primaire overheidsuitgaven die zorgen baren. Bij ongewijzigd beleid klimmen deze tegen 2026 richting 55% van het bbp. Die toename in de jaarlijkse primaire overheidsuitgaven met 4,8% van het bbp, of bijna 23 miljard in euro’s van vandaag, komt voor drie vierde op rekening van de stijgende sociale uitgaven.

“Maar laat deze penibele begrotingssituatie geen rem zetten op meer overheidsinvesteringen, waarschuwt Johann Leten. “Investeringen zijn eenmalige kosten die op termijn voor meer inkomsten zorgen. Het zijn de recurrente uitgaven die we moeten aanpakken. Meer mensen aan het werk krijgen zorgt voor stijgende inkomsten én dalende uitgaven.”

Naast de overheidsschuld zijn er voor bedrijven nog blijvende bottlenecks, zoals toeleveringsproblemen en krapte op de arbeidsmarkt. “In dit verband vragen we nog steeds begrip van de (lokale) besturen en blijven we pleiten voor structurele hervormingen richting een flexibelere arbeidsmarkt”, besluit Leten.

Starters blijven hoge toppen scheren

Mei 2021 is opnieuw een sterke maand wat het aantal startende ondernemingen betreft. In vergelijking met mei 2020 ligt het aantal starters 44% hoger. 2020 was een uitzonderlijk jaar, maar ook de voorbije jaren telde de maand mei nooit zoveel starters als nu. Dit maakt dat het totaal aantal starters al een derde hoger ligt in vergelijking met de eerste vijf maanden van vorig jaar.

*Over de conjunctuurbarometer
In samenwerking met Prof. dr. Guido Van Rompuy, hoogleraar economie en econometrie, wordt elke maand een prognose gemaakt van de Limburgse conjunctuur op basis van effectieve realisaties betreffende de bouwvergunningen, inschrijvingen van nieuwe voertuigen, arbeidsmarkt, toerisme en internationale handel. Hiermee is de Voka-KvK Limburg – indicator een goede aanvulling op de conjunctuurbarometer van de Nationale Bank van België, welke peilt naar de verwachtingen van de bedrijfsleiders omtrent het conjunctuurverloop. Met andere woorden, de Voka-KvK Limburg – indicator voorspelt op basis van de economische activiteit de verwachtingen van de NBB tot zes maanden vooruit.

Persberichten in je mailbox