Dringend duidelijkheid nodig over de coronamaatregelen op de werkvloer vanaf 1 september

Voka - Kamer van Koophandel Limburg vraagt dat er duidelijkheid komt over de coronamaatregelen die op de werkvloer zullen gelden vanaf 1 september. De huidige maatregelen zijn te streng, gezien de hoge vaccinatiegraad.

Vandaag blijft het voor werkgevers onvoldoende duidelijk welke maatregelen nog van toepassing zullen zijn op de werkvloer. Werkgevers willen samen met hun medewerkers een nieuwe start maken in september en hebben daar tijdig duidelijkheid rond nodig. De coronamaatregelen op de werkvloer moeten logisch zijn en aangepast aan de vaccinatiegraad”, zegt Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka - KvK Limburg.

Het verschil tussen wat privé weer mag en wat op de werkvloer nog moet, dreigt te groot te worden. Een goed voorbeeld is de situatie in de bedrijfskantines: social distancing blijft daar vereist terwijl dat niet meer hoeft in de reguliere horeca. Gezien de erg hoge vaccinatiegraad in Vlaanderen vindt Voka - KvK Limburg het niet meer verantwoord om de coronamaatregelen zonder onderscheid aan te houden.

De Generieke Gids, die de coronamaatregelen op de werkvloer bevat, moet worden geactualiseerd. Voka - KvK Limburg roept de federale sociale partners op om daar versneld werk van te maken. "We herhalen ook de vraag om werkgevers inzicht te verlenen in de vaccinatiegraad van hun personeelsgroep. Dat moet gebeuren op een geaggregeerd niveau, zodat de individuele privacy gerespecteerd blijft", besluit Johann Leten.