Elf Limburgse ondernemingen behalen duurzaamheidscertificaat van Verenigde Naties: “Meer dan alleen zonnepanelen op dak van het bedrijf leggen”

VN-topman Alex Mejia reikt certificaten uit tijdens plechtigheid in Brussel

Voka – KvK Limburg begeleidde ondernemingen om het Pioneer-duurzaamheidscertificaat van de Verenigde Naties te behalen. De bedrijven hebben er de afgelopen drie jaar succesvol werk van gemaakt om de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen toe te passen in hun bedrijfsvoering. De Pioneer-duurzaamheidscertificaten werden uitgereikt in Brussel door Alex Mejia, directeur bij UNITAR, het VN-agentschap voor opleiding en onderzoek.

“Ondernemingen spelen een sleutelrol in de duurzaamheidstransitie die we met heel de samenleving aan het afleggen zijn. Onze Pioneer-bedrijven doen er alles aan om verantwoord met de planeet om te gaan. Dat doen ze niet omdat het moet, wel omdat het de enige juiste manier is om vandaag een onderneming uit te bouwen. We feliciteren hen met hun inspanningen en moedigen hen aan om sectorgenoten te blijven inspireren”, zegt Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka -Kvk Limburg.

11 Limburgse certificaten

Ondernemingen die gedurende drie jaar acties opzetten rond elk van de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen ofSustainable Development Goals (SDG’s), krijgen na een positieve evaluatie het UNITAR Pioneer-certificaat. Vandaag kregen 121 Vlaamse ondernemingen die onderscheiding, waaronder 11 Limburgse bedrijven: 88 ondernemingen behaalden het certificaat in de loop van 2020, 33 ondernemingen behaalden het certificaat dit jaar. “De klimaatverandering aanpakken, werken aan een inclusieve samenleving en circulair ondernemerschap versterken zijn wereldwijde uitdagingen die lokaal kunnen worden aangepakt. De SDG’s van de Verenigde Naties zijn dan ook een ideaal instrument voor ondernemingen om hun duurzaamheidsacties aan op te hangen”, aldus Alex Mejia, directeur bij UNITAR.

Alex Mejia, directeur bij UNITAR, het VN-agentschap voor opleiding en onderzoek

Recordaantal nieuwe inschrijvingen

De interesse voor duurzaam ondernemen is aan een stevige opmars bezig. Het aantal nieuwe inschrijvingen voor duurzaamheidstrajecten van Voka is met 30% gestegen en piekt dit jaar op 263 deelnemende bedrijven. Onder de paraplu van het Voka Charter Duurzaam Ondernemen (VCDO) kunnen ondernemingen op verschillende niveaus werken aan duurzaamheid. Het behalen van een Pioneer-certificaat is een eerste internationale erkenning. Pioneer-bedrijven kunnen vervolgens werken aan het behalen van een Champion-certificaat. En wie ook dat tot een goed einde brengt, kan kandideren voor de titel van Ambassador. De coronacrisis heeft voor vertraging gezorgd bij vier op de tien ondernemingen die in een duurzaamheidstraject zitten. De meerderheid van de ondernemingen denkt evenwel die achterstand nog binnen het jaar te kunnen wegwerken. Dat blijkt uit een bevraging van Voka in samenwerking met de Universiteit Antwerpen.

Cathérine Dreesen - Voka -Kvk Limburg, Stijn Aerts - Rezinal, Jos Lantmeeters - Gouverneur Limburg

Rezinal in Zolder

Het Zolderse Rezinal is een trendsetter in duurzame zinkrecyclage van zinkassen, zinkschroot en andere zinkhoudende materialen. “Uiteraard zijn wij fier op dit VN-certificaat”, steekt algemeen directeur Kristiaan Deckers (52) van wal. “De vele investeringen die wij gedaan hebben rond automatisatie, milieu en veiligheid maken dat wij vandaag tot de top binnen onze sector behoren qua omvang en duurzaamheid. Wij zijn dan ook blij dat Rezinal nu al meer dan drie jaar geen ongeval heeft gehad met werkverlet. Wij streven ernaar om het meest duurzame zink ter wereld te maken. Dat wij ons zink maken uit 100% afvalstoffen is natuurlijk al een grote meerwaarde. Als wij dit dan bovendien kunnen doen op de meest verantwoorde wijze dan kunnen wij wel zeggen dat wij hierin slagen. Vandaar de groene bandjes rond ons zink.”

Bioracer in Tessenderlo

“Het UNITAR-certificaat is voor Bioracer een eerste oriënterende stap in duurzaam ondernemen”, zegt CFO Kristof Helsen (38) van Bioracer, de onderneming in Tessenderlo die hoogwaardige fietskledij maakt. “Een kennismaking met de verschillende aspecten van duurzaamheid en een startpunt voor waar wij als onderneming naartoe willen. Door het erkennen van de 17 Sustainable Development Goals (SDGs) biedt Unitar een belangrijk en duidelijke referentiekader waar ondernemers mee aan de slag kunnen. De begeleiding en structurele aanpak door Voka is noodzakelijk, en bovendien worden er via het netwerk ideeën en ervaringen uitgewisseld tussen de deelnemende bedrijven onderling en ook met externe experts. Dat is uiteraard een enorme meerwaarde.”

“Want laat ons wel wezen”, gaat Helsen verder. “Het is duidelijk dat deze duurzame omschakeling een grote impact heeft op de manier van denken, en we als onderneming hier ook al onze partners in moeten betrekken. Het is niet louter het installeren van zonnepanelen op het dak van het bedrijfsgebouw. Het gaat veel verder dan dat. Het is een continu proces waarbij er bij elke beslissing de impact ervan op mens, milieu en maatschappij in overweging moet worden genomen. Hoe organiseren we onze transporten op een duurzame manier, hoe reduceren we afval en hoe gaan we efficiënt om met energie en water in het productieproces, welke verpakkingen sturen we naar onze klanten, wat is de impact van onze producten op het einde van hun levenscyclus, hoe garanderen we dat onze grondstoffen duurzaam ontgonnen worden, wat is de impact van onze activiteiten op het welzijn van onze werknemers, hoe kunnen onze producten bijdragen aan maatschappelijke thema’s als duurzame mobiliteit en gezondheid, hoe kunnen we met onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten wetenschappelijk onderzoek stimuleren, welke opleidingen moeten we voorzien voor onze werknemers en hoe kunnen we ons engageren in projecten ter bestrijding van armoede.”