Skip to Content
Limburgse bedrijven worstelen met digitale versnelling

Limburgse bedrijven worstelen met digitale versnelling

Voka – Kamer van Koophandel Limburg voerde in de afgelopen 10 maanden bij 160 Limburgse ondernemingen een volledige digitale doorlichting uit. De resultaten van de digiscan leren dat er nog veel verbetering mogelijk is. 62% van de ondernemingen heeft nog steeds geen concreet actieplan om werk te maken van de digitale transformatie. Ook 6 op de 10 ondernemingen zet niet in op training en opleiding van het personeel rond digitale vaardigheden. “Er zijn wel lichtpunten: in tegenstelling tot de rest van Vlaanderen scoren onze Limburgse productiebedrijven beter dan de dienstenbedrijven. Ook ondernemingen die internationaal georiënteerd zijn, zijn digitaal matuurder”, aldus Cathérine Dreesen, directeur internationalisatie & innovatie bij Voka – KvK Limburg. 

Onze bedrijven zijn vandaag onvoldoende mee met de digitale omslag. De helft van onze ondernemingen gaan onder de lat door. Laat deze resultaten een wake-up call zijn. Zonder digitale strategie zijn ondernemingen kwetsbaar in een snel digitaliserende omgeving. Bedrijven met een digitale strategie presteren doorgaans beter, kennen een hogere arbeidsproductiviteit, zijn dynamischer en groeien sneller. Voka – KvK Limburg wil ondernemingen bijstaan en biedt verschillende oplossingen aan. Samen groeien vereist een mindset van continue verandering ten dienste van je klant, en dat vraagt een digitale versnelling”, zegt Cathérine Dreesen, directeur internationalisatie & innovatie bij Voka – KvK Limburg. 

De digitale doorlichting ging van start in augustus 2020. Elke digiscan onderzocht verschillende bedrijfsdomeinen: strategie, organisatie, infrastructuur, klanten en leveranciers, productie. De doorlichting vindt plaats in samenwerking met Deloitte en met ondersteuning van Vlaio (Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen).  

De belangrijkste resultaten van de digiscan bij Limburgse ondernemingen: 

  • 50% heeft geen of geen uitschreven digitale strategie 
  • 62% heeft geen trainingsplan rond digitale vaardigheden 
  • 41% volgt digitale trends in de eigen sector niet actief op 
  • 36% heeft enkel een eenvoudige website met contactinformatie 
  • 53% behandelt cyberveiligheid ad hoc en heft geen gedocumenteerde beveiligingsstrategie 

Maak- en exportbedrijven meest matuur 

Grotere bedrijven met meer dan 100 medewerkers scoren duidelijk beter dan kleinere. “Dat valt te verwachten, want hoe groter een onderneming, hoe meer digitalisering reeds ingebed is in de bedrijfsstrategie. Wat opvallender is: Limburgse ondernemingen in de maaksector scoren significant beter dan dienstenleveranciers. Dat is anders dan de trend in de rest van Vlaanderen. Hier speelt het effect van de grotere ondernemingen. Limburg telt verschillende grote productiebedrijven die net door die grootte de digitale omschakeling sneller kunnen maken. Ook onze exportbedrijven blijken digitaal matuurder te zijn. Dat is toch belangrijk om competitief te blijven als je weet dat 80% van onze productie geëxporteerd wordt”, duidt Dreesen. 

Ondernemingen die meewerkten aan de digitale doorlichting kregen de mogelijkheid om kosteloos een opvolggesprek aan te gaan. Op die manier wil Voka – KvK Limburg de ondernemingen de weg wijzen naar relevante opleidingen of naar bestaande spelers die bedrijven helpen bij het opmaken en ondersteunen van digitaliseringstrajecten. 

De komende jaren blijft Voka – KvK Limburg de evolutie in digitale maturiteit van de Limburgse ondernemingen van heel nabij opvolgen.  

Digitalisering start met het opmaken van een digitale strategie. Maak een actieplan met werkpunten op korte en lange termijn. Denk na over hoe je beter kan connecteren met wat je klanten verwachten en handel daar ook naar. Betrek vooral ook je medewerkers, maar zorg ook dat je directie ruimte geeft voor experimenteren. Het is belangrijk om alle medewerkers, maar ook je directie met de neuzen in dezelfde richting te krijgen en daar wringt het schoentje vaak. De krappe arbeidsmarkt noodzaakt ondernemingen om hun eigen mensen digitaal bij te scholen”, besluit Cathérine Dreesen. 

Blijvende ondersteuning 

Het netwerk van aanbieders in het VLAIO-ecosysteem om bedrijven te begeleiden bij digitale transformatie groeit als kool. Toch is er een belangrijke gap in de markt in het ondersteunen van ondernemingen in digitalisering door het gebrek aan ervaring in opleiden van medewerkers bij heel wat integratoren.  

Ook Voka – KvK Limburg heeft een uitgebreid digitaal aanbod. In de Voka Digihubs kunnen kmo’s die zelf niet over een onderzoeksafdeling beschikken digitale oplossingen komen uitdenken en testen. Met het Voka Digitaal Tranformatietraject neemt Voka – KvK Limburg ondernemingen mee op een langdurig traject om je onderneming en je medewerkers digitaal te versterken door hen op één lijn te zetten en in gesprek te gaan onder begeleiding van Voka. Daarnaast zijn er ook nog begeleidingstrajecten rond AI en cybersecurity, en specifieke begeleidingstrajecten rond digitaliseringsprojecten in HR, marketing en productie via onze Digital Academy.  

Meer info over het aanbod van Voka – KvK Limburg via https://www.voka.be/limburg/digitalisering  

 

Over Voka - Kamer van Koophandel Limburg

Voka – Kamer van Koophandel Limburg wil het meest nabije en invloedrijke professionele netwerk zijn voor Limburgse ondernemers en leden-ondernemingen. Gesteund door de hele Voka-organisatie wil ze als een neutrale, private en representatieve speler het vrij ondernemerschap stimuleren en ondersteunen. Met meer dan 3.100 leden is het goed voor meer dan 75% van de private tewerkstelling en toegevoegde waarde in Limburg.

Voka - Kamer van Koophandel Limburg
Gouverneur Roppesingel 51
3500 Hasselt