“Vakbonden steken middelvinger op naar werkende bevolking”

Voka – KvK Limburg veroordeelt staking in openbare sector

De nationale staking in de openbare sector is onverantwoordelijk en gevaarlijk. Vele Limburgse ondernemingen en medewerkers ondervinden hinder door de geplande acties: geen openbaar vervoer, geen kinderopvang enz. De komende weken en maanden worden soortgelijke acties verwacht. “Op een moment dat onze concurrentiepositie enorm wankel staat, doen de vakbonden er nog een schep bovenop. De verantwoordelijkheidszin is ver te zoeken. Ze steken als het ware de middelvinger op naar de werkende bevolking én de bedrijven in Limburg die crisis na crisis wél hun verantwoordelijkheid nemen”, zegt Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Limburg.

"We vragen meer koopkracht en meer respect voor sociaal dialoog, want we krijgen niet de middelen en niet het respect dat we verdienen.” Met die woorden kondigden de vakbonden een maand geleden de nationale actiedag van 31 mei aan. De stakers komen in het verweer tegen de algemene malaise in de publieke sector. Die erg wazige motivatie moet het gebrek aan echte argumenten verbergen.

Net deze week worden immers de lonen van overheidspersoneel opnieuw met +2% aangepast, en dat al voor de vierde keer sinds oktober 2021. Wie werkt in de publieke sector heeft door die erg snelle automatische loonindexering een directe compensatie voor de stijgende inflatie die intussen een recordhoogte van 8,9 procent heeft bereikt.

“De vakbonden blijven bewust blind voor de precaire situatie in de rest van de wereld”, zegt Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Limburg. “Er woedt een oorlog in Europa. In de landen rondom ons wordt daarom een voorzichtig beleid gevoerd en worden de lonen gematigd. In België zien we door de automatische loonindexering de loonkostenhandicap met onze buurlanden zienderogen oplopen, ten koste van onze Limburgse economie en welvaart. We spelen met vuur en de rekening zal later dubbel betaald worden.”

Koopkracht blijft wél toenemen

Wat de vakbonden ook mogen beweren, blijft de gemiddelde koopkracht van de mensen toenemen. Het reëel beschikbaar inkomen van de Belgische huishoudens zal volgens de Nationale Bank met 6% groeien in de periode 2022-2024. De lonen compenseren de gestegen inflatie.

Het zijn in de eerste plaats de private werkgevers die de factuur van die inflatie betalen. De loonindexeringen kosten nu al meer dan 22 miljard euro, integraal te betalen door de private sector.

De Limburgse ondernemingen kampen ondertussen zelf met sterk gestegen energiekosten, bevoorradingsproblemen en een aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt. Meer dan de helft van de bedrijven in onze provincie geeft aan dat ze die gestegen kosten niet (volledig) kunnen doorrekenen.

“Op een moment dat onze concurrentiepositie enorm wankel staat, doen de vakbonden er nog een schep bovenop. De verantwoordelijkheidszin is ver te zoeken. Ze steken als het ware de middelvinger op naar de werkende bevolking én de bedrijven in Limburg die crisis na crisis wél hun verantwoordelijkheid nemen. We zouden beter rond de tafel zitten om te werken aan een beter en breder kader voor welvaartscreatie in dit land in plaats van energie te verspillen aan onverantwoorde en gevaarlijke stakingen. De vakbonden poken daardoor de extremen op en maken toekomstige hervormingen minder waarschijnlijk”, besluit Johann Leten.