Vandersanden kroont zich tot beste familiebedrijf
3 juni 2021
Baksteenproducent Vandersanden is dit jaar de winnaar van De Fakkel. Dat is de prijs die Voka – Kamer van Koophandel Limburg ieder jaar uitreikt aan een familiale onderneming met een uitzonderlijke staat van dienst. Ook Brouwerij Cornelissen en Bouwbedrijf Dethier waren bij de genomineerde familiebedrijven. Zij werden tijdens de Family Business Happening geprezen voor hun familiale aanpak. “De Fakkel staat symbool voor het Limburgse familiebedrijf dat op verstandige wijze omspringt met haar continuïteit en een duidelijke governance geïmplementeerd heeft”, zegt Bart Balis, voorzitter van het Family Business Center bij Voka – KvK Limburg.
Op het Voka-evenement voor Limburgse familiebedrijven ontvingen Maarten Wauters en Jean-Pierre Wuytack de Fakkel uit handen van Karin Van De Velde, voorzitter van Voka – KvK Limburg. De Family Business Happening vond dit jaar digitaal plaats bij Spaas Kaarsen, de winnaar van De Fakkel in 2020.
Van Spouwen naar Europa
Namens de jury motiveren Axelle Henrard, directeur eigenaars-ondernemers van Voka – KvK Limburg, en Bart Balis, voorzitter Family Business Center, de keuze als volgt: “De kleine steenbakkerij uit Spouwen die Jaak Vandersanden in 1925 opende, is uitgegroeid tot het grootste baksteenproducerende familiebedrijf van Europa. De jury heeft veel lof voor de familiale governance. Ook de manier waarop de vierde generatie in het familiebedrijf wordt betrokken, is zonder meer indrukwekkend. Eén keer per jaar organiseert Vandersanden zelfs een heus familieforum waaraan 40 tot 50 familieleden deelnemen. Heel nuttig, want zo weet iedereen waar het bedrijf precies mee bezig is, kunnen de generaties kennis uitwisselen én draagt iedereen samen de fierheid van het bedrijf uit. Vandersanden denkt duidelijk op lange termijn om een voortrekkersrol binnen de markt te blijven spelen.”
Minstens twee generatiewissels
Brouwerij Cornelissen, Bouwbedrijf Dethier en Vandersanden werden geselecteerd op basis van een aantal specifieke criteria. Eén van de belangrijkste voorwaarden bij deze nominatie is dat er minstens twee generatiewissels hebben plaatsgevonden. Uiteraard is het daarbij van belang dat de familie een actieve rol speelt in het bedrijf en het de meerderheid van de aandelen in handen heeft.
Naast governance, de familiale cultuur en continuïteit keek de jury ook naar thema’s als financiële prestaties, internationalisatie, innovatie en maatschappelijke betrokkenheid.
Begeleiding belangrijk
Axelle Henrard onderstreept het belang van goede familiale opvolging en overdracht: “De overdracht van de eerste naar de tweede generatie is in amper 30% van de gevallen succesvol. Met slechts 10% naar de derde generatie en 4% naar de vierde generatie is de continuïteit van familiebedrijven helemaal niet evident. Als Voka – KvK Limburg blijven we sterk inzetten op onze dienstverlening voor familiebedrijven. Binnen ons Family Business Center begeleiden we zowel beide generaties als de opvolgende generatie in verschillende trajecten.”
De Fakkel
Voka – KvK Limburg wil met de Fakkel goede voorbeelden van familiebedrijven in de kijker zetten. De naamgeving van de award is ontleend aan het gezegde ‘de fakkel overdragen’. Bovendien is een fakkel eveneens een toorts, een lichtend voorbeeld. De Fakkel staat symbool voor het familiebedrijf dat op verstandige wijze omspringt met haar continuïteit en een duidelijke governance geïmplementeerd heeft.
De Fakkel ging eerder al naar Spaas Kaarsen (2020), Nelissen Steenfabrieken (2019) en H.Essers (2018).
Over het Family Business Center
Het Family Business Center van Voka – Kamer van Koophandel Limburg is het aanspreekpunt en het kenniscentrum voor familiebedrijven in Limburg. Een team van acht medewerkers ondersteunt hen tijdens elke fase. Sinds de start in 2017 werden 245 familiebedrijven bijgestaan. Zo volgden al 168 potentiële opvolgers één van de NextGen-trajecten. 25 familiebedrijven krijgen op dit moment begeleiding met hun raad van advies, strategisch toekomstplan en familiecharter. Het traject ‘Het blijft in de familie’ brengt gedurende een jaar de verschillende generaties van het familiebedrijf bij elkaar in een uniek kader. De eerste reeks was onmiddellijk uitverkocht, een tweede reeks start in september.