Zinkrecycleerder Rezinal behaalt samen met 10 andere Limburgse bedrijven een VN-certificaat in Duurzaamheid: “We doen zelfs groene bandjes rond ons zink.”

Voka – KvK Limburg begeleidt meer dan 60 bedrijven die de duurzaamheidsdoelstellingen van de Verenigde Naties willen doorvoeren in hun bedrijf. “Wij steunen het groeiend bewustzijn voor duurzaamheid. Via een traject op maat helpen we leden-ondernemingen om de transitie te maken naar duurzame waardecreatie”, zegt Cathérine Dreesen, directeur internationalisatie en innovatie. Bij Zinkrecycleerder Rezinal in Zolder hebben ze die boodschap al een tijdje begrepen.

Voka – KvK Limburg reikte woensdag bij Steengoed Projecten in Dilsen-Stokkem de Voka Charters Duurzaam Ondernemen uit aan meer dan 60 Limburgse bedrijven. Dat Voka Charter Duurzaam Ondernemen is een traject op maat van elke deelnemende onderneming. Met behulp van experts helpt de werkgeversorganisatie hen om te evolueren naar een duurzame onderneming. Hiervoor worden de bedrijven beloond met een waardevol certificaat. Naast het jaarlijkse VCDO-certificaat krijgen de deelnemers na drie succesvolle jaren ook een internationaal erkend certificaat van de Verenigde Naties. “Dit jaar zijn er inderdaad 11 Limburgse bedrijven die het VN-certificaat behalen en zich mogen bekronen tot SDG Pioneer”, vertelt Cathérine Dreesen directeur internationalisatie en innovatie. "Momenteel zijn er ook bedrijven in een vervolgtraject op weg naar SDG Champion. Zij werken aan een ingrijpend transitieproject waarmee ze zichzelf tot duurzaam voorbeeld stellen voor de sector. Hieruit blijkt ook het doel van dit charter. We willen niet dat bedrijven enkel maar wat duurzame acties afvinken zonder oog te hebben voor de uitdagingen van morgen. Dit charter is een unieke tool om duurzaamheid te integreren doorheen de volledige onderneming. Dit universele kader helpt ondernemingen om toekomstgericht te denken en verwezenlijkt groei op een innovatieve en verantwoorde manier.”

Story image

van links naar rechts: Jos Lantmeeters, Gouverneur Provincie Limburg, Kristof Helsen - Bioracer, Hugo Wouters - Inter Cleaning Service, Peter Van Eylen - L.E.D. Techno, Jan Geens - P&V Panels, Frank Liebens - Steengoed Projecten, Cathérine Dreesen - Voka - KvK Limburg, Eddy Willems - M-Tech

“Wij zijn dan ook blij dat Rezinal nu al meer dan drie jaar geen ongeval heeft gehad met werkverlet. Wij streven ernaar om het meest duurzame zink ter wereld te maken.

Kristiaan Deckers, algemeen directeur Rezinal NV

Groene bandjes

Het Zolderse Rezinal is een trendsetter in duurzame zinkrecyclage van zinkassen, zinkschroot en andere zinkhoudende materialen. “Uiteraard zijn wij fier op dit VN-certificaat”, steekt algemeen directeur Kristiaan Deckers (52) van wal. “De vele investeringen die wij gedaan hebben rond automatisatie, milieu en veiligheid maken dat wij vandaag tot de top binnen onze sector behoren qua omvang en duurzaamheid. Wij zijn dan ook blij dat Rezinal nu al meer dan drie jaar geen ongeval heeft gehad met werkverlet. Wij streven ernaar om het meest duurzame zink ter wereld te maken. Dat wij ons zink maken uit 100% afvalstoffen is natuurlijk al een grote meerwaarde. Als wij dit dan bovendien kunnen doen op de meest verantwoorde wijze dan kunnen wij wel zeggen dat wij hierin slagen. Vandaar de groenen bandjes rond ons zink.”

“Wij zijn ervan overtuigd dat die bedrijven die op gebied van duurzaamheid uitblinken ook de meest succesvolle bedrijven zullen zijn. Deze mentaliteitswijziging is eigenlijk de belangrijkste omschakeling

Stijn Aerts, preventieadviseur Rezinal NV

Mentaliteitswijziging

“De duurzaamheidsdoelstelling van de VN is een mooie kapstok om het proces aan op te hangen”, gaat Stijn Aerts, de 41-jarige preventieadviseur van Rezinal verder. “Waar het vroeger allemaal losse ideeën waren, is er nu meer structuur waardoor wij ons permanent kunnen verbeteren. Meer en meer beseffen wij ook dat duurzaamheid en economie samengaan. Wij zijn ervan overtuigd dat die bedrijven die op gebied van duurzaamheid uitblinken ook de meest succesvolle bedrijven zullen zijn. Deze mentaliteitswijziging is eigenlijk de belangrijkste omschakeling.”

Op de hoofdfoto van links naar rechts ​ Dreesen - Voka - KvK Limburg, ​ Stijn Aerts Preventieadviseur van Rezinal, ​ Jos Lantmeeters, Gouverneur Provincie Limburg

Op de foto in het stuk

Andere bedrijven met VN-certificaat:

·        Eloy Beton

·        Bio-Racer